Med risk att bli nedklubbad av etablisemanget säger jag emot.
Vitriskan (Lactarius piperatus)är en mycket god matsvamp. I rå tillstånd är svampen stark så den får thailändare att blekna.
Man skall INTE koka vitriska (nu hör jag hur folk fnyser åt mig) utan skära den i lagom bitar och steka i smör. Skall stekas ordentligt. Styrkan försvinner helt och man får en valnöt/besk smak som är ljuvlig.
Vitriskan äts överallt i karpaterna (rumänien,ungern,ukraina,slovakien). En översättning av ungerska namnet på svampen blir: besksvamp.
En höjdare är att grilla vitriska. Man lägger färskost på skivorna och grillar tills osten har smält in mellan lamellerna.
Vänligen,
Peter.
Men kanske det är på plats med en varning för att plocka vita svampar. Eftersom det är många ovana som läser på detta forum vid den här årstiden så vill jag bara höja ett varningens finger att inte plocka vita svampar om man inte är heeeelt säker på vad det är man plockar.
Hittade vitriska under en en nära huset. Litade mer på Peter än alla ” förståndiga” svampböcker so säger oärlig. Nåväl stekte länge och strödde ost över till pizzan. Typiskt manlig god smak. Stark smak som rå men antagligen jättefin att torka som krydda. Antar att Gud inte bara gett oss mesiga smaker i Norden. Varför skulle vi här bsra fått tillgång till Chili och jalapenjo dom sista 40 åren?
Det finns 5-6 arter - minst - av “vitriskor” och åtminstone en av dessa är ätlig och genomgod, medan några andra är ätliga efter “behandling” - vissa inte ens då!