0 3555 visningar

12 svar

Vitriska?

Totte Gbg

14 aug 2011 kl. 14:40

Hej,
hittade idag i bokskog en helt vit riska som blödde vitt.
Smakade inte på den.
Doftade milt eller hur man nu ska förklara….

Någon som vet vad det är? Ätlig eller inte?

Vitriska?

0

Michael Krikorev

14 aug 2011 kl. 22:59

Det är någon av de ludna vitriskorna Lactarius vellereus eller L. bertillonii. Bägge är oätliga.

0

Totte Gbg

15 aug 2011 kl. 16:50

Tackar för svar.

0

Jeanette i Trollefjäll

15 aug 2011 kl. 22:03

En del svampar är så fina att man vill äta dom… ;) Tycker jag.

0

Peter

18 sep 2011 kl. 17:39

Med risk att bli nedklubbad av etablisemanget säger jag emot.

Vitriskan (Lactarius piperatus)är en mycket god matsvamp. I rå tillstånd är svampen stark så den får thailändare att blekna.

Man skall INTE koka vitriska (nu hör jag hur folk fnyser åt mig) utan skära den i lagom bitar och steka i smör. Skall stekas ordentligt. Styrkan försvinner helt och man får en valnöt/besk smak som är ljuvlig.

Vitriskan äts överallt i karpaterna (rumänien,ungern,ukraina,slovakien). En översättning av ungerska namnet på svampen blir: besksvamp.

En höjdare är att grilla vitriska. Man lägger färskost på skivorna och grillar tills osten har smält in mellan lamellerna.

Vänligen,
Peter.

0

Micke

18 sep 2011 kl. 19:54

Precis det du beskrev en kroat som var och plockade svamp idag. Han hade ätit den sen barnsben. Grillad med ost eller smörstekt. Han beskrev den som valnötsbitter.

0

/micke

18 sep 2011 kl. 19:56

P.s är det den peter som var med i svartedalen idag?

0

Boman

18 sep 2011 kl. 21:19

Så länge den inte är giftig så finns väl ingen anledning att “klubba ned dig”. Smaken är som baken, delad:-)

0

Svarte Peter

18 sep 2011 kl. 21:53

Just en sådan Peter (från svartedalen) ;)

0

Svampnörden

19 sep 2011 kl. 10:09

Men kanske det är på plats med en varning för att plocka vita svampar. Eftersom det är många ovana som läser på detta forum vid den här årstiden så vill jag bara höja ett varningens finger att inte plocka vita svampar om man inte är heeeelt säker på vad det är man plockar.

0

Torbjörn S Larsson . Alingsås

11 okt 2019 kl. 18:03

Hittade vitriska under en en nära huset. Litade mer på Peter än alla ” förståndiga” svampböcker so säger oärlig. Nåväl stekte länge och strödde ost över till pizzan. Typiskt manlig god smak. Stark smak som rå men antagligen jättefin att torka som krydda.  Antar att Gud inte bara gett oss mesiga smaker i Norden. Varför skulle vi här bsra fått tillgång till Chili och jalapenjo dom sista 40 åren?

0

JanAUppsala

12 okt 2019 kl. 10:31

Det finns 5-6 arter - minst - av “vitriskor” och åtminstone en av dessa är ätlig och genomgod, medan några andra är ätliga efter “behandling” - vissa inte ens då!

Tråden är stängd för ytterligare inlägg

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone