Hej!
På “mina” tallhedar här i Lycksele finns det många och jag har då plockat dem i tron att det är talltuvskivling. Det finns även en mrkare variant, är det kanske den som är den “riktiga”, tro? I vilket fall så fick den svampen vara garnityr på gårdagens rödning ......
För mig är det solklart Talltuvskivling! Jag hittade den 2010 skickade bilder från alla håll och kanter till Bergius och hans kollega och fick bekräftat att det var Talltuvskivling det jag skickade såg ut precis som Carina45s bild!
Jag har ätit den smak helt okey inte speciellt märkvärdig med mina mått mätt! MEN eftersom det råder sån tvekan vad det är för svamp så är det snubblande nära att jag blir osäker fast tvärtom! Kan det vara nåt annat?
Carina, om du har tänkt testa att äta talltuvskivling, varför inte prova dessa? Dom har ätits förr, innan man visste att talltuvskivling var en egen art..
Förra året kände jag mig nästan säker på dem som växte i de allra finaste goliathedarna. I år är det ovanligt gott om såna här, även i trivialare tallskogar, och det har gjort mig mera osäker på om det verkligen är samma. Men är det ett bra år för dem, kanske de också växer i ovanligt täta tuvor och är svårare att känna igen.
Intressant att ingen av experterna på SMF-veckan vågar uttala sig om dem :-)
Beskrivningarna av röktuvskivling anger framför allt tunnare fötter, upp till 10 mm (och med mjölliknande lukt). De som vi har exempel på i den här tråden är stabbigare (och mina luktar inte mjöl, har helt enkelt en allmänt behaglig svampdoft), så jag lutar ju åt att det är talltuvskivling - utan att vara tvärsäker…
Ja, det kan vara talltuvskivling. Starta helst en ny tråd för artbestämningshjälp. Stänger denna gamla tråden.