Har tidigare nöjt mig att plocka kantareller, trumpeter och Karl-Johan. Nu ska jag lära mig plocka och tillaga kremlor. Hur kan jag vara säker på att det verkligen är en kremla och inte en giftig svamp? Tacksam för råd.
Varför inte fortsätta med strävsoppar först?
Nåväl det är väl nästan bara grönkremlan som förväxlats med lömsk flugsvamp så om du börjar med de andra färgerna först så går det säkert bra. Foten på en kremla är ofta vit, alltid lite tjockare och väldigt spröd, saknar alltid ring o strumpa. När du lärt dig utseendet så kör smakprovet, en mycket brännande smak gör att du inte tar den, men lite skarp till mild går fint att ta, lycka till önskar en van kremleplockare.
Kremlor började jag plocka redan som litet barn just för att de är så lätta att känna igen! Fina (oangripna) exemplar tar jag alltid med mig! De blir väldigt knapriga och goda stekta i smör, sedan finns det ju mer och mindre smakliga sorter…
Gällande tips till nybörjare har jag vad jag vet aldrig hittat en kremla som inte har tvärgående åsar under hatten innanför skivorna.
Att kunna krama dem till småsmulor, det var en bra beskrivning!
De har även en hatthud som är avdragbar (mer eller mindre långt).
Båda karaktärerna delas faktiskt också med flugsvampar, men de har alltid strumpa eller fjällkransar eller flockar på foten. Kremlan har alltid en naken fot utan strumpa. Var därför noga när du plockar upp svampen, så att hela foten kommer med.
Finns det alltid säkra kännetecken på röda flugsvampar? Fläckar och ringar är väl sånt som saknas ibland (bortspolat av regn etc.)?
Det kanske dom där tvärgående åsarna man får leta efter då. Har aldrig tänkt på det när jag har kikat på kremlor. Syns dom tydligt?
Hej
Vi har plockat svamp för först gången, och hittade massa vad vi har identifierat som kremlor okänd typer. har gjort smaktester och all är ok, alltså inte starka och bitter.
Vi har avvätskat dom i ugnen på 120 grader och till våran förvåning blir ca. hälften svarta.. och resten vita?
Hur kan det komma sig?
/Dennis