0 3651 visningar

14 svar

Råd till en kremla-nybörjare

Marie

18 sep 2011 kl. 18:52

Har tidigare nöjt mig att plocka kantareller, trumpeter och Karl-Johan. Nu ska jag lära mig plocka och tillaga kremlor. Hur kan jag vara säker på att det verkligen är en kremla och inte en giftig svamp? Tacksam för råd.

0

Tor

18 sep 2011 kl. 19:04

Varför inte fortsätta med strävsoppar först?
Nåväl det är väl nästan bara grönkremlan som förväxlats med lömsk flugsvamp så om du börjar med de andra färgerna först så går det säkert bra. Foten på en kremla är ofta vit, alltid lite tjockare och väldigt spröd, saknar alltid ring o strumpa. När du lärt dig utseendet så kör smakprovet, en mycket brännande smak gör att du inte tar den, men lite skarp till mild går fint att ta, lycka till önskar en van kremleplockare.

0

Elisabeth Jansson

18 sep 2011 kl. 19:25

Om du tar en kremla i handen och kramar till om svampen, så blir den söndersmulad i småbitar,det är nog ingen annan skivling som beter sig så!Och så alla dessa olika vackra färger!

0

Boman

18 sep 2011 kl. 21:22

Inga friska kremlor vätskar om du delar dem, det skiljer dem från riskor.
Skaffa en ny modern svampbok och läs på lite först, det är en bra början.

0

RasBohlin

18 sep 2011 kl. 21:29

Kremlor började jag plocka redan som litet barn just för att de är så lätta att känna igen! Fina (oangripna) exemplar tar jag alltid med mig! De blir väldigt knapriga och goda stekta i smör, sedan finns det ju mer och mindre smakliga sorter…
Gällande tips till nybörjare har jag vad jag vet aldrig hittat en kremla som inte har tvärgående åsar under hatten innanför skivorna.

0

Irene A

18 sep 2011 kl. 21:34

Att kunna krama dem till småsmulor, det var en bra beskrivning!
De har även en hatthud som är avdragbar (mer eller mindre långt).

Båda karaktärerna delas faktiskt också med flugsvampar, men de har alltid strumpa eller fjällkransar eller flockar på foten. Kremlan har alltid en naken fot utan strumpa. Var därför noga när du plockar upp svampen, så att hela foten kommer med.

0

den danske svampe

18 sep 2011 kl. 22:42

nær du vet att det ær en kremla så sætt tungan på den avskurna foten eller ta en lille smagsprøve. brænner det i munnen så slæng den. du dør inte av at spise den men du får dålig mage….....

0

En fråga till

Marie

19 sep 2011 kl. 00:56

Tack för alla goda råd! Strumpa och ring vet jag, men vad är fjällkransar och flockar? Vad gäller de tvärgående åsarna under skivorna - är det något som särskiljer kremlan från de giftiga?

0

En fråga till

Boman

19 sep 2011 kl. 07:53

Åsarna visar att det är en kremla och inte tex en flugsvamp.
googla på de orden du undrar över, enklast. En kremla har en naken fot, alltså inget som sitter fast dör eller hänger runt.

0

En fråga till

buffy

19 sep 2011 kl. 09:15

En kremlas fot skall gå att bryta rätt av utan att den trådar sig alls.

Fjällkransar m fl svåra svampord hittar du i ordlistan till vänster.

0

Ytterligare fråga

Rikard

19 sep 2011 kl. 12:16

Finns det alltid säkra kännetecken på röda flugsvampar? Fläckar och ringar är väl sånt som saknas ibland (bortspolat av regn etc.)?

Det kanske dom där tvärgående åsarna man får leta efter då. Har aldrig tänkt på det när jag har kikat på kremlor. Syns dom tydligt?

0

Ytterligare fråga

Boman

19 sep 2011 kl. 13:50

Om du skär av lamellerna mot hatten så ser du dem. Alltså på tvären mot lamellerna om du lägger hatten platt mot bordet.

0

Ytterligare fråga

Rikard

19 sep 2011 kl. 16:02

Okej, tackar! Då ska jag dissekera lite nästa gång jag hittar dom.  :)

0

Dennis H

9 aug 2020 kl. 17:22

Hej
Vi har plockat svamp för först gången, och hittade massa vad vi har identifierat som kremlor okänd typer. har gjort smaktester och all är ok, alltså inte starka och bitter.
Vi har avvätskat dom i ugnen på 120 grader och till våran förvåning blir ca. hälften svarta.. och resten vita?
Hur kan det komma sig?
/Dennis

0

Joachim Krumlinde

9 aug 2020 kl. 19:07

Jag tror du har haft för hög temperatur vid torkningen. De svarta svamparna kan du inte använda, de var kanske dåliga redan innan du började torka.

Tråden är stängd för ytterligare inlägg

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone