0 15944 visningar

13 svar

Vårtig röksvamp. God att äta?

Ann-Charlotte

20 sep 2011 kl. 19:18

Jag har varit ute i skogen en sväng idag och hittade bl a fjällig bläcksvamp på ett område med gräs intill en stor park med gräsmatta. Dessa var vita och fina så dem plockade jag. Sen blev det rödgul taggsvamp i ganska stor mängd, trattkantareller och svart trumpetsvamp. Men jag plockade även vårtig röksvamp. Är den god att äta? Har läst att den är ätlig.

0

Ingrid

20 sep 2011 kl. 19:35

Den är inte så himla god. Vi brukar ta den om vi inte hittar annat. Marsmallows-aktig i konsistensen står det i min svamp-app. Det kan jag hålla med om.

0

Jan A, Uppsala

20 sep 2011 kl. 20:03

Jag tycker att unga, fasta, helt vitköttiga röksvampar är mycket goda att smörsteka, flådda och skivade. Med lite salt gott på knäckebröd… Prova!

0

Ann-Charlotte

20 sep 2011 kl. 20:18

Tack för era svar!! Ska prova att förvälla dem så får vi se vad jag tycker!! Alltid intressant att prova något nytt! Nu väntar rensning av all svamp…. Det är baksidan med det roliga. =)

0

Svampnörden

20 sep 2011 kl. 20:23

Jag håller med Ingrid…andra dagen jag äter dessa nu och konsistensen är det jag inte gillar!

0

Jan A, Uppsala

20 sep 2011 kl. 20:27

Du ska INTE förvälla den. skär den flådda svampen i skivor och stek i smör. Salta den först som färdigstekt och ät genast!

0

Enelie, lkpg

20 sep 2011 kl. 20:35

Jag tycker att den är helt ok riktigt knaperstekt och har inget problem med konsistensen då.
Men smaken är ju olika.

Eller, gör chips av den, gott som tilltugg.
Skär så tunna skivor som det går (lite knepigt ibland).
Frittera i stekpanna med en pressad vitlöksklyfta i oljan + ev. örstsalt eller salt och peppar.

0

Ann-Charlotte

20 sep 2011 kl. 21:34

Jan. Det var jag som uttryckte mig fel. Jag menade att steka den… Nu är i alla fall svamprensningen klar så nu är det dags att steka kalaset. Frågan är om det blir gott att blanda de olika svamparna eller om jag ska steka var och en för sig? Är ju väldigt nyfiken på röksvampen så den blir nog för sig. Men de andra? Tips?

0

André Grisell

21 sep 2011 kl. 12:51

Vårtig röksvamp blir fantastisk skivad och torkad tycker jag. Mycket aromatisk och man slipper skumgummikonsistensen.

0

Birgitta D

22 sep 2011 kl. 09:16

smörstekta tunna skivor av röksvamp är en riktig höjdare tyckr jag.

0

Lovisa

8 nov 2012 kl. 21:01

Vars växer den vårtiga röksvampen?? Jag har letat men inte hittat. Något tips??

0

Jan A, Uppsala

8 nov 2012 kl. 21:50

Titta i skog av ngt slag under es och höst!

0

kan man äta mal

tobias

20 jun 2016 kl. 17:35

bransr

Tråden är stängd för ytterligare inlägg

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone