0 9120 visningar

124 svar

Vad är det för Tryffel?

Markku

5 okt 2011 kl. 12:02

Hejsan, undrar vad det är för tryffel detta.

Tryffel

0

klas jaederfeldt

5 okt 2011 kl. 13:32

om du sänder mej några så skall jag försöka bestämma den åt dej,
och om du sänder lägg dem inte i plast

klas jaederfeldt
tegelgatan 19
vingåker

0

Markku

5 okt 2011 kl. 13:39

Ok ska fundera på det, men vad ser det ut som att det är?

0

Markku

5 okt 2011 kl. 14:23

Postnummer kan va bra ha med? Ifall ifall :)

0

Hans v E

5 okt 2011 kl. 14:53

Kan tänka mig att det är Tuber borchii.

0

Markku

5 okt 2011 kl. 15:04

Tuber borchii. Finns det nåt svenskt namn till denna?

0

Annette L, norr Sthlm

5 okt 2011 kl. 18:45

hittad i Sverige? Är inte det “vanlig vit tryffel?” alltså god? eller har den ett annat namn?

0

Markku

5 okt 2011 kl. 18:52

Ja den är hittad i Sverige. Därför undrar jag vad det är.

0

Annette L, norr om Sthlm

5 okt 2011 kl. 18:55

Googla :) jag tycker det ser ut så, men det var länge sedan jag såg dem “live” har bott nere i Frankrike och jag tycker nog att de ser ut som den vi åt där nere…men som sagt det var länge sedan…

...viskar…var hittade du den?

0

Markku

5 okt 2011 kl. 19:02

Ok. Har nån änns hittar vit tryffel i Sverige??? Och hahaha Hemligt vart dom här e hittade ;)

0

Annette L, norr om Sthlm

5 okt 2011 kl. 19:08

ska bli kul och se vad de som kan tryffel svarar.

Här är en länk så länge :)
http://www.micofora.com/index.asp?Idioma=EN&opc=56

0

Franco Matli

5 okt 2011 kl. 19:08

Jag håller med Hans, det verkar vara Tuber borchii, som är en tryffel som är lättast att odla.Se filen:
http://www.trufflesitaly.com/truffle_tuber_borchi.htm

0

Annette L, norr om Sthlm

5 okt 2011 kl. 19:09

Bra, där är du ju Franco, tänkte precis maila dig :)

0

Markku

5 okt 2011 kl. 19:25

Ok :) Dom här är inte odlade i allafall och hittade här i sverige. Är det vanligt att hitta sånna här i Sverige?

0

klas jaederfeldt

5 okt 2011 kl. 19:34

det är väl bra i så fall, att man kan bestämma en tryffel bara av att se en bild på den,
så ok jag tar tillbaka mitt erbjudande

0

Markku

5 okt 2011 kl. 19:38

Varför ska du ta tillbaka det Klas?
Jag som tänkt o skicka till dig så du kan kolla vad det är för tryffel! Sen undrar man ju om det nu skulle vara nån vit tryffel så hur vanligt är det att man hittar det här i Sverige.

0

Maric // Arlanda

5 okt 2011 kl. 19:50

Hmm, spännande “ping-boll” match här. Jag tror jag stannar och kollar in resultet.

0

Markku

5 okt 2011 kl. 19:52

Kanske ska äta ett par av dom och se om dom är goda i allafall.

0

Markku

5 okt 2011 kl. 19:52

Kanske ska äta ett par av dom och se om dom är goda i allafall.

0

Henrik S

5 okt 2011 kl. 19:59

Tuber borchii? Är den ens hittad i Sverige? Den anses ju vara en av gourmétryfflarna, biancetto på italienska.

0

Annette L, norr om Sthlm

5 okt 2011 kl. 20:07

Jag har inte artbestämt alls :)

däremot reagerade jag på den eftersom jag känner igen den sedan vi boode i närheten av Lorgues och den något annorlunda krögaren http://www.bruno.fr som vi besökte otaliga gånger. Han serverar tryffel på längden/tvären och allt där emellan. Denna tryffel minns jag dock som italiensk vit tryffel. Jag har varit på många tryffelmarknader och tryffelletning eftersom min man jobbade som köksmästare där nere. Men som jag skrev, det är läääänge sedan och jag vill precis som Markku veta vilken sort det är! Det var inte meningen att ifrågasätta alls, (och vill inte spela ping-pong maric) jag blev bara lite exalterad :)jag älskar tryffel i alla former, utom då möjligtvis Brunos “äggröra på vaktelägg med sommartryffel” som tom för mig blir för mycket :)

0

Maric // Arlanda

5 okt 2011 kl. 20:10

Men oj, det var inte alls menat till dig Annette, bara i allmänt. Jag är oxå nyfiken på vad det är för tryffel.

0

Annette L, norr om Sthlm

5 okt 2011 kl. 20:14

det skulle vara två stjärnor med en smajly emellan där jag nämnde dig, men det kom bort :)

0

Henrik S

5 okt 2011 kl. 20:27

Verkar troligare att det är luden tryffel (Tuber puberulum) som är snarlik borchii men som inte är någon delikatess.

0

Christina Wedén

5 okt 2011 kl. 20:32

Hej! Jag kommer kanske in sent i er diskussion, men det finns ett flertal av dessa små “vita” Tuber-tryfflar. Det ser helt klart ut som en Tuber-art. Vanligast att man hittar i Sverige är Tuber maculatum (trädgårdstryffel). Det kan också var ex. Tuber borchii (ej tidigare funnen i Skandinavien), som ni diskuterat, men skulle också kunna vara Tuber foetidum (nyligen bekräftat funnen i Finland). Det finns ett helt art-komplex med små vita tryfflar av släktet Tuber. De är svåra att särskilja, särskilt om sporerna och därmed aromen, inte är fullt utvecklade. Bianchetton, T. borchii, hade länge ett ganska dåligt rykte pga att den ofta såldes tillsammans med andra vita tryfflar av sämre kulinarisk kvalitet. De flesta tryfflar är inte ätliga pga att de inte attraherar våra smaklökar, endast ett fåtal arter anses vara delikatesser. I och med tryfflarnas underjordiska fruktkroppar är de ofta förbisedda. För att göra en artbestämning behöver man titta på tryffelns mogna sporer och på dess peridium/skal i genomskärning under mikroskop. Hittar man ett färskt och moget exemplar kan även en van näsa artbestämma endast på doften. Vore roligt om ex. Klas fick kika närmare på den. Är den svår att artbestämma även med mikroskop kör vi just nu DNA-analys på en hel del tryffelprover och kan ta med även denna. Mvh Christina Wedén

0

"JAS" Helsingborg

5 okt 2011 kl. 20:36

Förövrigt får man inte plocka någon tryffel över huvudet taget utan markägarens tillstånd, de ingår inte i allemansrätten då de lever i jorden.
För övrigt är detta en intressant tråd :)

0

Annette L, norr om Sthlm

5 okt 2011 kl. 20:37

åh vad spännande! hoppas Markku får hjälp av Klas eller Franco så att vi får reda på vilken det är :) Hoppas på ett nytt fynd för Skandinavien!!!

0

ok skicka den då

klas jaederfeldt

5 okt 2011 kl. 20:56

det verkade bara som om det gick lika bra att bestämma den på bild, så därför hoppade jag av

0

Klas

Annette L, norr om Sthlm

5 okt 2011 kl. 21:00

Hoppa tillbaka då! ber om ursäkt om du blev förbannad på mig, var inte avsikten! Hjälp Markku (och mig) för jag är vansinnigt nyfiken!!!!

0

ok skicka den då

Markku

5 okt 2011 kl. 21:05

Ja det blir skickat. Man vill ju veta vad det är. Verkar spännande om det är nåt jätte unikt. Ville ju höra det med ifall det kunde vara nåt liknande vit tryffel , för vad jag sett och läst kanske sånt inte har hittats här i Sverige. Så det blir spännande.

0

ok skicka den då

Nils

5 okt 2011 kl. 21:19

Nappa på Christinas erbjudande om att få den DNA-analyserad också, för att undanröja alla tvivel.

0

/Nils /Christina Wedén

Markku

5 okt 2011 kl. 21:23

jaha gör hon sånt? Missuppfattade. Ja
men kostar inte sånt massor och göra?

0

/Nils /Christina Wedén

klas jaederfeldt

5 okt 2011 kl. 21:25

tror inte hon tar något betalt utan är tacksam för att få material till sin forskning

0

/Nils /Christina Wedén

Markku

5 okt 2011 kl. 21:27

ok. Men skickar till Klas och får vi se om det omöjligt att avgöra. i så fall kan man väl dna testa?

0

ok skicka den då

Karl S

5 okt 2011 kl. 21:48

Hehe, fattar ni inte att Klas tänker käka upp den!
8=)

0

jävla karl

klas jaederfeldt

5 okt 2011 kl. 21:49

avslöjad :-)

0

jävla karl

Maric // Arlanda

5 okt 2011 kl. 21:53

Ni stjärnor är underbara med eran humor, tack.

0

jävla karl

Markku

5 okt 2011 kl. 22:03

Haha. Hoppas han hinner se vad det är för Tryffel innan det :p om det nu är tryffel :D

0

jävla karl

Varför ens tveka?

5 okt 2011 kl. 22:19

Klas kunskaper i all ära men ett gratis DNA-test reder ut frågan en gång för alla!!

0

Varför ens tveka?

Markku

5 okt 2011 kl. 22:26

Jag tvekar inte på nån Dna test.
Vet ju inte vem denna Christina är än.

0

Varför ens tveka?

DNA

5 okt 2011 kl. 22:31

Via denna länk hittar du all info om henne:

http://www.fkog.uu.se/staff/cweden/cweden.html

Hon är en av de ledande tryffelforskarna.

0

Varför ens tveka?

Markku

5 okt 2011 kl. 23:04

Ja vi får vad som händer.

0

Varför ens tveka?

"JAS" Helsingborg

5 okt 2011 kl. 23:29

Sitter just och bläddrar i hennes bok. ” Tryffel” mat för gudar, gutar & svin. Köp den!

0

OBS!

Hans v E

6 okt 2011 kl. 00:01

Jag bestämde för några år sedan en tryffel som inkommit till Stockholms svampvänners årliga utställning på Naturhistoriska riksmuséet till Tuber borchii. Markkus bild är mycket lik denna. Därför skrev jag att jag KAN TÄNKA MIG att det är den arten.

0

OBS!

Hans v E

6 okt 2011 kl. 00:02

Här är den.

0

OBS!

Maric // Arlanda

6 okt 2011 kl. 00:33

Ser ut som lite sidfläsk på kula :-)

0

OBS!

Christina Wedén

6 okt 2011 kl. 10:17

Hej igen!

Hans von E:s bild ser onekligen mer Tuber borchii-lik ut. Ändå mycket svårt att säga med dessa tryfflar utifrån endast bilder. Jag har just nu en examensstudent som jobbar med tryffel på lab, och skulle kunna ta med några extra prover. Det finns fortfarande obeskrivna arter inom Tuber-släktet (ex. kan man få fram DNA-sekvenser som inte “passar in” på något referensmaterial), så kombinationen mikroskopstudier och DNA-analys är det allra bästa.
/Christina

0

Christina Wedén / klas jaederfeldt

Markku

6 okt 2011 kl. 10:57

Dom Skickas idag till Klas och om inte Klas är helt hundra vad det är, Så undrar jag ifall Klas kan skicka dom vidare till Christina då? Lite sammarbete här?

0

klas jaederfeldt

6 okt 2011 kl. 11:08

visst gör jag det

0

Markku

6 okt 2011 kl. 11:18

Bra det, då är det ju bara vänta vad det är för nåt. Tack alla! Kanske skrivs historia eller inte. Det återstår och se. :)

0

Gös Jonas

6 okt 2011 kl. 15:12

Frågan är hur stor bit Klas skickar vidare:) Det mesta finns rivet över risotton eller pastan:)

0

Markku

6 okt 2011 kl. 15:53

Jag litar på han. Plus nu vet ju jag vart han bor så , Kan ju traska över o smaka på lite risotto sen ;)

0

Artbestämning - Klas

Annette L, norr om Sthlm

7 okt 2011 kl. 11:12

Klas: kan du dokumentera hur du artbestämmer…fota, ta lite anteckningar på hur du tänker, hur du går tillväga och dela här? Det vore så intressant :)

0

Artbestämning - Klas

klas jaederfeldt

7 okt 2011 kl. 12:34

det kom ingedn tryffel med posten idag

0

Artbestämning - Klas

Markku

7 okt 2011 kl. 12:42

Jasså? Den e skickad igår i alla fall. :/

0

Artbestämning - Klas

Markku

7 okt 2011 kl. 13:32

Får ni posten 1ggr per dag? Vi får 2ggr bring och vanlig post.

0

Markku

7 okt 2011 kl. 23:08

Hur ser d ut… klas

0

klas jaederfeldt

8 okt 2011 kl. 00:59

får vänta på posten tils Måndag. men du medans du är på tråden, växtplats ? träd i närheten? lokal. landskap, socken, närmare lokalangivelse , datum . ditt namn och datum
om jag skal sända de vidare.
du behöver inte fladdra ut med uppg. här utan maila mej klas@jaederfeldt.com

0

Markku

8 okt 2011 kl. 18:15

ska skriva det ifall det är så att det är nån vit tryffel :)

0

Markku

10 okt 2011 kl. 12:40

Har dom kommit Klas?

0

klas jaederfeldt

10 okt 2011 kl. 15:45

tryffeln har kommit och den smakade bra tackar

0

klas jaederfeldt

10 okt 2011 kl. 15:47

jag har kollat den och tycker att jag med dem litteratur jag har,kommit fram till att det är en Tuber borschii, har ringt till chritina ,men inget svar,för att fråga om hennes adress så jag kan sända över den

0

klas jaederfeldt

10 okt 2011 kl. 15:47

jag har kollat den och tycker att jag med dem litteratur jag har,kommit fram till att det är en Tuber borschii, har ringt till chritina ,men inget svar,för att fråga om hennes adress så jag kan sända över den

0

Markku

10 okt 2011 kl. 16:05

va bra…. Jag skickade Adressen till dig nyss. :)

0

klas jaederfeldt

10 okt 2011 kl. 16:12

postar i dag

0

Annette L, norr om Sthlm

10 okt 2011 kl. 17:07

Så kul! Grattis ! nu ska du bara skicka ut koordinaterna oxå, Markku! Det här är så spännande…om nu Christina säger det samma, vore det roligt att få en förklaring till hur det kan komma sig…mer vildsvin i skogarna? Klimatförändring eller något annat…förmodligen! :)

0

/Annette L, norr om Sthlm

Markku

10 okt 2011 kl. 17:42

Ja det verkar spännande detta :) koordinaterna kan ju alla bara glömma :D heheh. Men många olika trän fanns på plats och massa annat gott o blandat.

0

H

10 okt 2011 kl. 17:50

Förklaringen är troligast att de funnits här hela tiden men att ingen har sett dem förut. Att svampar plötsligt invandrar/förs in händer ju visserligen (t.ex. bläckfisksvamp) men det är nog inte det första man skall tänka sig. Klimatförändringarna har nog inte gett sådana effekter ännu och även om klimatet blir gynnsammare tar det förmodligen ganska lång tid (decennier-hundratals år beroende på art) innan nya svampar etablerar sig. Svampar har i många fall inte så god spridningsförmåga som man kan tro utan i princip alla sporer faller till marken i svampens närområde och endast ett fåtal når möjligen de högre luftlagren med chans till längre transport.

0

Konsulenten

10 okt 2011 kl. 18:11

Kan kanske vara bra att ögna denna artikel från Svampkonsulenternas tidning för att få lite perspektiv på svamparters vanlighet/ovanlighet.

http://goliatmusseron.blogspot.com/2010/12/blog-post.html

0

lyfter upp denna tråd.

klas jaederfeldt

14 okt 2011 kl. 21:50

Christina har du hunnit titta på den?????

0

lyfter upp denna tråd.

Markku

15 okt 2011 kl. 10:56

Ja man börjar ju undra. Hon har inte svarat på länge nu.

0

lyfter upp denna tråd.

"JAS" Helsingborg

15 okt 2011 kl. 17:58

Nu vill jag veta!!!;)

0

lyfter upp denna tråd.

Markku

15 okt 2011 kl. 18:50

jo jag med

0

lyfter upp denna tråd.

mickeleh

15 okt 2011 kl. 19:32

lite nyfiken….........

0

lyfter upp denna tråd.

Annette L, norr om SThlm

15 okt 2011 kl. 21:31

...lite…?

0

lyfter upp denna tråd.

Birgitta F

16 okt 2011 kl. 23:48

lyft

0

lyfter upp denna tråd.

Markku

17 okt 2011 kl. 08:16

Ja snart en vecka gått. Och inte ett ljud från Christina. Hoppas allt e bra med henne.

0

lyfter upp denna tråd.

Tålamod är en dygd

17 okt 2011 kl. 09:37

Att köra DNA-analyser är inget man gör över natten. Hon vill nog också samla ihop en större mängder prover innan hon drar i gång processen. Sitt lugnt i båten så kommer ett svar från henne framöver.

0

lyfter upp denna tråd.

Markku

17 okt 2011 kl. 13:17

Jo det ju klart att det kan ta tid, men hon kan ju svara på frågan ifall hon fått dom än eller inte.

0

lyfter upp denna tråd.

Herr T

17 okt 2011 kl. 13:46

Skriv till henne via e-post så lär du få svar på din fråga.

0

lyfter upp denna tråd.

Markku

17 okt 2011 kl. 16:09

Det har jag gjort 3 ggr nu tror jag.

0

lyfter upp denna tråd.

Malin

17 okt 2011 kl. 20:54

Kanske läge att prova telefonen då?

0

lyfter upp denna tråd.

H

18 okt 2011 kl. 09:51

Forskare har tyvärr en benägenhet att undlåta att svara, kanske på grund av att de ofta har mycket i huvudet. Men på tre mejl borde de i alla fall kunna bekräfta att de fått försändelsen. Räkna hur som helst med att det kan ta några veckor innan analysen är klar, allt beroende på vilken prioritet forskaren ger den.

0

lyfter upp denna tråd.

Markku

18 okt 2011 kl. 12:43

hon har svarat nu iaf :) att hon fått dom

0

ja de va ju skönt

klas jaederfeldt

18 okt 2011 kl. 13:58

att slippa misstanken att jag skulle käkat upp dem :-)

0

ja de va ju skönt

Markku

18 okt 2011 kl. 15:53

heheh, men tror hon skulle skickat mailet att hon inte fått dom ifall du ätit dom :D

0

ja de va ju skönt

Markku

18 okt 2011 kl. 15:53

heheh, men tror hon skulle skickat mailet att hon inte fått dom ifall du ätit dom :D

0

ja de va ju skönt

"JAS" Helsingborg

26 okt 2011 kl. 09:06

Nu tror jag att Christina har ätit upp dem ;)

0

Hmm, undrar hur dom smakade?

Anne Jukkas

26 okt 2011 kl. 19:53

:)

0

K Nappast

26 okt 2011 kl. 21:13

Jo, en halvrutten (eller nästan helrutten) tryffel torde ju vara en riktig kulinarisk sensation…

0

Minai

27 okt 2011 kl. 11:20

Men jag undrar hur de luktade från början? Och hur du hittade dem? Det är väl knappast så att man på måfå kan börja rota runt i jorden…Kan du inte berätta lite mer? Hur många var det du hittade?

0

Markku

27 okt 2011 kl. 16:18

Inte jag som hittade dom så vet inte hur dom luktade.

0

Annette L, norr om Sthlm

28 okt 2011 kl. 19:01

Inte du som hittade dem? Hr ni smakat på dem ? Det är ju hur många som helst :)

0

En som väntat på svar

5 nov 2011 kl. 00:41

hur var de nu då?
Var de ätlig tryffel eller inte?

0

"JAS" Helsingborg

10 nov 2011 kl. 22:40

Har DNA-analysapparaten gått sönder?
Nu har det gått över en månad så, blir det någe svar eller?

0

klas jaederfeldt

10 nov 2011 kl. 22:48

jag har inte hört något

0

Henrik S

11 nov 2011 kl. 13:44

Christina ville nog samla ihop material för en större körning och jag gissar dessutom att detta inte har högsta prio för henne. Efter DNA-extraheringen skickas dessutom proverna utomlands för sekvensering vilket kan ta ett par veckor.
Tålamod är en dygd!

0

"JAS" Helsingborg

11 nov 2011 kl. 14:30

Att tålamod skulle vara en dygd kanske man kunde tillämpa då man tog sig fram med hästskutts. Idag är det snarare “Snabb leverans” och “Kvartals ekonomiska resultat” som är en dygd, detta borde oxå gälla resultaten av undersökta svampar, Njungarsgretnjetkramp!! ;))

0

Jeanette P, Lulè

15 nov 2011 kl. 07:55

Jag puttar upp den här tråden i hopp om att vi snart får reda på vad det är för tryfflar :)

0

Henrik S

15 nov 2011 kl. 10:10

Jag tycker att alla som klagar över dröjande resultat istället borde känna lite tacksamhet över att Christina tar sig an detta, det är ju inte gratis med DNA-analyser! Jag trodde f.ö. att det bara var barn som har svårt att vänta med paketöppningen på julafton!

0

Markku

15 nov 2011 kl. 14:24

Dom har lite problem med maskinerna där just nu. Men det kommer med tiden, svaret.

0

Jeanette P, Lulè

16 nov 2011 kl. 08:36

Henrik från min sida var det inget klagande, som jag skrev så flyttade jag upp tråden, så det är lättare att hitta den dagen svaret kommer. Jag är väl införstådd i att svaret dröjer sedan långt tidigare.
Jag kan nog svara för det flesta att vi är oerhört tacksam över att hon tar sig an detta.
Skulle det visa sig att det är den ätbara tryffeln så är det en stor sensation som många är intresserade av.. så inte så konstigt att det är svårt att vänta.. trotts att man vet att det är lång väntan ;)

0

"JAS" Helsingborg

16 nov 2011 kl. 13:37

Ha, tålamod?? Jag öppnade mina julklappar igår, ja de från förra året så klart;)
Så klart vi förstår att det kan ta tid.
Men spänningen börjar bli olidlig!!!! =)

0

"JAS" Helsingborg

8 dec 2011 kl. 23:09

Hur stort tålamod skall man ha?

0

markku

13 dec 2011 kl. 16:18

Ja jag vet inte :D

0

"JAS" Helsingborg

17 jan 2012 kl. 18:07

Ännu en månad har gått och inget svar? Eller har jag missat något??

0

Tänk så det kan gå

18 jan 2012 kl. 08:10

Folk har startat krig för mindre än så här…

0

"JAS" Helsingborg

18 jan 2012 kl. 09:19

Nja. “Det stora tryffelkriget” mellan år 2011 - 20??. Hoppas jag inte kommer att bryta ut och bli någon historisk tragisk händelse.

0

Markku

23 jan 2012 kl. 22:47

Inget svar än. Borde väl vara färdigtnu men inget jag har hört…

0

Ett tips

24 jan 2012 kl. 07:12

Skriv e-post till henne och fråga så borde dina funderingar få ett snart slut.

0

Markku

25 jan 2012 kl. 10:25

Det har jag gjort tro mig :)
Så det va ingen bra tips ;)

0

Maric//Arlanda

26 jan 2012 kl. 09:20

Du skrev ditt inlägg i början av oktober. Nu är vi snart inne i februari.
Har inget svar tillkommit, så kommer det inte tillkomma.
That´s it!
Trist, men sant.

0

Säker källa

26 jan 2012 kl. 10:55

Rykten säger att både Markku och Klas kommer att få besked om vilken art det handlar om ganska snart.

0

Säker källa

26 jan 2012 kl. 11:23

Och ordet “trädgård” kan kanske var en liten ledtråd så länge.

0

Oklart

26 jan 2012 kl. 12:10

“Säker källa” pratar skit!

0

En ännu säkrare källa

26 jan 2012 kl. 12:17

Jag har hört från en säker källa att “Säker källa” har en säker källa och att “Oklart” är ofärdig.

0

Tydligehtens timma skola komma

26 jan 2012 kl. 13:06

Både Maric och “Oklart” lär nog snart få se att det lönar sig att inte vara alltför kategorisk i sina uttalanden.

0

Markku

26 jan 2012 kl. 17:40

Hej Markku!

Ledsen att det dröjt så!

Jag har renat fram DNA från tryffeln som du skickade och sedan amplifierat (kopierat upp i stort antal kopior) en bit av DNA-sekvensen som kallas ITS och som används i stor utsträckning för artidentifiering av svampar. Genom påföljande sekvensanalys kan man “läsa” DNA-koden. Den har sedan jämförts med andra redan kända referenssekvenser i en släktskapsanalys. Mina resultat visar otvetydigt att det är en tryffel av arten Tuber maculatum, kallad trädgårdstryffel på svenska. Kolla gärna upp bilder och beskrivning av hur den brukar växa, så tror jag att du kommer att se att även det stämmer överens.

God fortsättning på det nya året!

Vänliga hälsningar,
Christina

0

klas jaederfeldt

26 jan 2012 kl. 21:51

aj då, där ser man hur svårt det är att med hjälp av de böcker som finns , t.ex nordic macrromycetes 1 (ascomycetes) bestämma tryfflar,
om jag har jurat er så är det för att boken ledde mej fel

0

klas jaederfeldt

26 jan 2012 kl. 22:05

tog fram boken ock tittade på beskrivningarna, där står det att T.maculatum skall ha mest 4 sporiga asci, men den svamp jag mikrade hade mest 2 sporiga asci någon enstaka med 3 sporer i. får hoppas på en rättad nyutgåva av boken snart

0

"JAS" Helsingborg

27 jan 2012 kl. 07:44

Så långt är alltså ett “Tålamod” ;) Synd att det inte var något “märkvärdigare”. MEN något lärde vi oss i alla fall, ja vadå? Jo att det behövs bättre och pålitligare litteratur och att man som svampnörd måste vara utrustad med tålamod:)

0

Markku

28 jan 2012 kl. 17:03

Hehe ja tålamod ska man ju ha :) Och Klas ingen har lurat nån här. Det kan vara svårt o avgöra saker ibland bara. Och tack Christina för att vi fick svaret till slut :)

0

Betty

8 jul 2016 kl. 20:29

Hittade denna i trädgården. Någon som vet vad det är?

0

Arman Seropian

24 jul 2019 kl. 19:24

Östergötland

0

HLilja

24 jul 2019 kl. 19:32

Skapa gärna en ny tråd för en ny fråga! Vet tyvärr inte vad det är för tryffel, men jag vet att det brukar vara bra att även ha en bild som visar insidan, dela den alltså samt beskriv växtplatsen.

Tråden är stängd för ytterligare inlägg

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone