ska bli kul och se vad de som kan tryffel svarar.
Här är en länk så länge :)
http://www.micofora.com/index.asp?Idioma=EN&opc=56
Jag håller med Hans, det verkar vara Tuber borchii, som är en tryffel som är lättast att odla.Se filen:
http://www.trufflesitaly.com/truffle_tuber_borchi.htm
Jag har inte artbestämt alls :)
däremot reagerade jag på den eftersom jag känner igen den sedan vi boode i närheten av Lorgues och den något annorlunda krögaren http://www.bruno.fr som vi besökte otaliga gånger. Han serverar tryffel på längden/tvären och allt där emellan. Denna tryffel minns jag dock som italiensk vit tryffel. Jag har varit på många tryffelmarknader och tryffelletning eftersom min man jobbade som köksmästare där nere. Men som jag skrev, det är läääänge sedan och jag vill precis som Markku veta vilken sort det är! Det var inte meningen att ifrågasätta alls, (och vill inte spela ping-pong maric) jag blev bara lite exalterad :)jag älskar tryffel i alla former, utom då möjligtvis Brunos “äggröra på vaktelägg med sommartryffel” som tom för mig blir för mycket :)
Hej! Jag kommer kanske in sent i er diskussion, men det finns ett flertal av dessa små “vita” Tuber-tryfflar. Det ser helt klart ut som en Tuber-art. Vanligast att man hittar i Sverige är Tuber maculatum (trädgårdstryffel). Det kan också var ex. Tuber borchii (ej tidigare funnen i Skandinavien), som ni diskuterat, men skulle också kunna vara Tuber foetidum (nyligen bekräftat funnen i Finland). Det finns ett helt art-komplex med små vita tryfflar av släktet Tuber. De är svåra att särskilja, särskilt om sporerna och därmed aromen, inte är fullt utvecklade. Bianchetton, T. borchii, hade länge ett ganska dåligt rykte pga att den ofta såldes tillsammans med andra vita tryfflar av sämre kulinarisk kvalitet. De flesta tryfflar är inte ätliga pga att de inte attraherar våra smaklökar, endast ett fåtal arter anses vara delikatesser. I och med tryfflarnas underjordiska fruktkroppar är de ofta förbisedda. För att göra en artbestämning behöver man titta på tryffelns mogna sporer och på dess peridium/skal i genomskärning under mikroskop. Hittar man ett färskt och moget exemplar kan även en van näsa artbestämma endast på doften. Vore roligt om ex. Klas fick kika närmare på den. Är den svår att artbestämma även med mikroskop kör vi just nu DNA-analys på en hel del tryffelprover och kan ta med även denna. Mvh Christina Wedén
Ja det blir skickat. Man vill ju veta vad det är. Verkar spännande om det är nåt jätte unikt. Ville ju höra det med ifall det kunde vara nåt liknande vit tryffel , för vad jag sett och läst kanske sånt inte har hittats här i Sverige. Så det blir spännande.
Via denna länk hittar du all info om henne:
http://www.fkog.uu.se/staff/cweden/cweden.html
Hon är en av de ledande tryffelforskarna.
Hej igen!
Hans von E:s bild ser onekligen mer Tuber borchii-lik ut. Ändå mycket svårt att säga med dessa tryfflar utifrån endast bilder. Jag har just nu en examensstudent som jobbar med tryffel på lab, och skulle kunna ta med några extra prover. Det finns fortfarande obeskrivna arter inom Tuber-släktet (ex. kan man få fram DNA-sekvenser som inte “passar in” på något referensmaterial), så kombinationen mikroskopstudier och DNA-analys är det allra bästa.
/Christina
får vänta på posten tils Måndag. men du medans du är på tråden, växtplats ? träd i närheten? lokal. landskap, socken, närmare lokalangivelse , datum . ditt namn och datum
om jag skal sända de vidare.
du behöver inte fladdra ut med uppg. här utan maila mej klas@jaederfeldt.com
Så kul! Grattis ! nu ska du bara skicka ut koordinaterna oxå, Markku! Det här är så spännande…om nu Christina säger det samma, vore det roligt att få en förklaring till hur det kan komma sig…mer vildsvin i skogarna? Klimatförändring eller något annat…förmodligen! :)
Förklaringen är troligast att de funnits här hela tiden men att ingen har sett dem förut. Att svampar plötsligt invandrar/förs in händer ju visserligen (t.ex. bläckfisksvamp) men det är nog inte det första man skall tänka sig. Klimatförändringarna har nog inte gett sådana effekter ännu och även om klimatet blir gynnsammare tar det förmodligen ganska lång tid (decennier-hundratals år beroende på art) innan nya svampar etablerar sig. Svampar har i många fall inte så god spridningsförmåga som man kan tro utan i princip alla sporer faller till marken i svampens närområde och endast ett fåtal når möjligen de högre luftlagren med chans till längre transport.
Kan kanske vara bra att ögna denna artikel från Svampkonsulenternas tidning för att få lite perspektiv på svamparters vanlighet/ovanlighet.
http://goliatmusseron.blogspot.com/2010/12/blog-post.html
Forskare har tyvärr en benägenhet att undlåta att svara, kanske på grund av att de ofta har mycket i huvudet. Men på tre mejl borde de i alla fall kunna bekräfta att de fått försändelsen. Räkna hur som helst med att det kan ta några veckor innan analysen är klar, allt beroende på vilken prioritet forskaren ger den.
Christina ville nog samla ihop material för en större körning och jag gissar dessutom att detta inte har högsta prio för henne. Efter DNA-extraheringen skickas dessutom proverna utomlands för sekvensering vilket kan ta ett par veckor.
Tålamod är en dygd!
Att tålamod skulle vara en dygd kanske man kunde tillämpa då man tog sig fram med hästskutts. Idag är det snarare “Snabb leverans” och “Kvartals ekonomiska resultat” som är en dygd, detta borde oxå gälla resultaten av undersökta svampar, Njungarsgretnjetkramp!! ;))
Henrik från min sida var det inget klagande, som jag skrev så flyttade jag upp tråden, så det är lättare att hitta den dagen svaret kommer. Jag är väl införstådd i att svaret dröjer sedan långt tidigare.
Jag kan nog svara för det flesta att vi är oerhört tacksam över att hon tar sig an detta.
Skulle det visa sig att det är den ätbara tryffeln så är det en stor sensation som många är intresserade av.. så inte så konstigt att det är svårt att vänta.. trotts att man vet att det är lång väntan ;)
Hej Markku!
Ledsen att det dröjt så!
Jag har renat fram DNA från tryffeln som du skickade och sedan amplifierat (kopierat upp i stort antal kopior) en bit av DNA-sekvensen som kallas ITS och som används i stor utsträckning för artidentifiering av svampar. Genom påföljande sekvensanalys kan man “läsa” DNA-koden. Den har sedan jämförts med andra redan kända referenssekvenser i en släktskapsanalys. Mina resultat visar otvetydigt att det är en tryffel av arten Tuber maculatum, kallad trädgårdstryffel på svenska. Kolla gärna upp bilder och beskrivning av hur den brukar växa, så tror jag att du kommer att se att även det stämmer överens.
God fortsättning på det nya året!
Vänliga hälsningar,
Christina
Skapa gärna en ny tråd för en ny fråga! Vet tyvärr inte vad det är för tryffel, men jag vet att det brukar vara bra att även ha en bild som visar insidan, dela den alltså samt beskriv växtplatsen.