0 9888 visningar

19 svar

Murklor på hösten

Annila Sterner

7 nov 2011 kl. 15:00

Hittade dessa i Flemingsberg den 4 nov. Förmodar att det är murklor. Vilken sorts murkla är det i så fall? Ätlig?

0

Lena M

7 nov 2011 kl. 15:30

Ja de kan man undra ? Biskopsmössan finns ju nu på hösten men de här ser inte ut som sådana, snare som stenmurkla men det är ju en vårsvamp.
Kanske någon annan har förslag .

0

Bo E

7 nov 2011 kl. 17:03

märkligt bleka skaft!

annars är det väl svart hattmurkla som är aktuell om hösten?

Med tanke på den märkliga likheten med stenmurkla ÄT DEM INTE o var försiktig hur du hanterar dem tills nån stjärna svarat dig.-..

0

"JAS" Helsingborg

7 nov 2011 kl. 18:32

Jag tycker det ser ut som Biskopsmössa och då är väl den ljusa foten inget konstigt.

0

Lena M

7 nov 2011 kl. 18:40

Jag tycker att hattarna ser mysko ut men de är kanske lite torra, foten däremot reagerade jag inte på.

0

Annette L, norr om Sthlm

8 nov 2011 kl. 11:35

Biskopsmössa, det dräller av dem i år.

0

Bo E

8 nov 2011 kl. 12:25

jag tyckte som Lena M att hattarna såg för knöliga ut och vad jag menade med den bleka foten gällde ju om det skulle vara svart hattmurkla

kan bero på att jag inte sett en biskopsmössa i verkligheten på två år

foto: Bo E-son

0

Annila Sterner

9 nov 2011 kl. 14:08

Foten är faktiskt inte så blek, närmast mörkt beigegul, eller ljust brungul. Däremot inte svart. Hatten är inte alls lik biskopsmössa. Jag tycker också att stenmurkla ligger närmast - men kan de finnas på hösten??

0

"JAS" Helsingborg

9 nov 2011 kl. 15:16

? Jag tycker inte alls att hatten ser ut som stenmurka, mina brukar vara mycket mer kompakta och veckiga men din bild är ju inte den bästa och det gör ju inte saken lättare. Är du övertygad om att det är stenmuklor du plockat så är det nog rätt sensationellt vid denna årstiden men, tiden är ju lite ur led;)

0

Birgitta

9 nov 2011 kl. 16:42

Jag har sett stora blåsippsknoppar i Stockholmstrakten häromdagen, så som sagt, tiden är lite ur led - kanske gör stemurklan som en massa blommor och bär och kommer en extra gång denna varma höst…

0

Kjellin :)

10 nov 2011 kl. 01:39

Hej Anilla,

Här har du en annan variant av din murkla,(tror jag) brukar hitta dem ganska sent i oktober och fram tills snön har lagt sig. Denna bild tog jag den 6 november i år i just Flemingsbergsskogen. Växer på några ställen där och runt Orlången. Hatten har lite hjärnstruktur och kan påminna om stenmurklan. Har ingen aning om vad det är för typ av murkla?

0

Gös Jonas

10 nov 2011 kl. 15:23

Kjellins murkla skulle iaf jag ta för stenmurkla!

0

Kjellin :)

10 nov 2011 kl. 18:46

Kollade rut på nätet och stötte på en Rysk hemsida, massor av grymma bilder och här finns en variant på Biskopsmössan som liknar den jag hittade i söndags. Verkar finnas ganska många varianter på Gyromitra infula.

http://mycoweb-stv.narod.ru/foto_2011/5/

0

Pia

12 nov 2011 kl. 15:36

Jag hittade några stenmurklor (?)idag på Ekerö, de liknar dina från Flemmingsberg.
Men frågan är, vad är det?

Stenmurkla i November?

0

Maria

21 sep 2013 kl. 13:11

Jag har oxå hittat liknande stenmurklor idag!

0

Anders L

10 aug 2015 kl. 23:07

Är det här stenmurklor som växer i augusti? De växer i min gräsmatta som är nysådd förra året.

0

Anders L

10 aug 2015 kl. 23:10

En bild till.

0

Daniel Gustavsson

2 sep 2017 kl. 13:19

Är detta en biskopsmössa eller stenmurkla, tro. Från en liten l utanför Umeå 2 sep

0

Rosy Jauckens

29 okt 2020 kl. 17:20

Hittade denna svamp i Altorpskogen i Danderyd i dag. Vad kan det vara

0

bra svar

JanAUppsala

29 okt 2020 kl. 18:47

Biskopsmössa/brun hattmurkla eller “lömsk biskopsmössa. Den senare är giftig och kan inte utseendemässigt säkert skiljas från den som förr åts!

Tråden är stängd för ytterligare inlägg

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone