? Jag tycker inte alls att hatten ser ut som stenmurka, mina brukar vara mycket mer kompakta och veckiga men din bild är ju inte den bästa och det gör ju inte saken lättare. Är du övertygad om att det är stenmuklor du plockat så är det nog rätt sensationellt vid denna årstiden men, tiden är ju lite ur led;)
Hej Anilla,
Här har du en annan variant av din murkla,(tror jag) brukar hitta dem ganska sent i oktober och fram tills snön har lagt sig. Denna bild tog jag den 6 november i år i just Flemingsbergsskogen. Växer på några ställen där och runt Orlången. Hatten har lite hjärnstruktur och kan påminna om stenmurklan. Har ingen aning om vad det är för typ av murkla?
Kollade rut på nätet och stötte på en Rysk hemsida, massor av grymma bilder och här finns en variant på Biskopsmössan som liknar den jag hittade i söndags. Verkar finnas ganska många varianter på Gyromitra infula.
http://mycoweb-stv.narod.ru/foto_2011/5/
Biskopsmössa/brun hattmurkla eller “lömsk biskopsmössa. Den senare är giftig och kan inte utseendemässigt säkert skiljas från den som förr åts!