0 736 visningar

6 svar

Någon som vet om den

"JAS" Helsingborg

3 feb 2012 kl. 19:02

går att äta? Svartöra, Auricularia mesenterica, alltså, hittar inga “trovärdiga uppgifter och en hel del felaktiga bilder många visar judasöra i stället för svartöra!
Så är det ju med en hel del där ute på nätet så det gäller att se upp och inte svälja allt med hull och hår och kanske inte svartöron heller, eller?:)

0

Birgitta D

4 feb 2012 kl. 13:21

jag skulle inte prova.

0

Irene A

4 feb 2012 kl. 14:10

Roligaste felbestämningen är i alla fall dallergröppan :-)
http://www.flickr.com/photos/redundant_dna/6554480789/

En uppgift som känns tillförlitlig, är att svartörat inte är giftigt, men smaklöst och ganska segt. Ungefär som judasöra då..?

0

"JAS" Helsingborg

4 feb 2012 kl. 15:16

Ha den var inte dålig Irene, eller jo det var den!;)
Jag har oxå några uppgifter på att den inte är giftig. Får väl åka iväg och plocka några, fast nu är det väl en massa snö där borta i Tomelilla trakten:(
Det mest intressanta med släktet är de medicinska aspekterna om man nu skall sätta någon tilltro del det?

Jag brukar använda en god buljong som jag lägger de torkade (judasöronen) i så får man lite smak på dem.

0

Bo E

6 feb 2012 kl. 15:57

har ätit torkade kinesiska “öron”

kanske inte så värst mycket smak, men eftersom man ju oftast använder dem tillsammans med grönsaker i wok-panna så spelar det inte så stor roll tycker jag

det är konsistensen man är ute efter

0

Mats Melander

13 feb 2012 kl. 23:36

Konsistensen ja, men framförallt att den är fördjävlig på att skjutsa andra smaker ;)

Tråden är stängd för ytterligare inlägg

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad version för iPhone och iPad. Läs mer!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone
Gillar du SvampGuiden?