Kantareller kan man nog få allt mellan 50-150 kr per kilo rensat,,
KarlJohan säljs (köps) i olika klasser om man ska sälja mycket,, här är klasserna som gäller där JAG säljer:
KLass 1, Små Karl-Johan, 8-15 cm i hatten kanske, helt vit undertill, hård och fast i köttet och helt maskfri =30-50 kr /kilo.
Klass 2, Lite större svamp som kan ha börjat gulna undertill, fortfarande helt maskfri = 15-30 kr/kilo..
Klass 3,,,(övrig Karl-Johan, 5-15 kr per kilo..
OBS, priserna varierar med tillgången och är angivna med ett ungefärligt pris,, det svåra med KJ är att den är känslig för värme,, skulle kunna skriva mycket anekdoter om Karl-Johanplockning, personligen tycker jag att det är något av det roligaste man kan göra i skogen..
Hej Bengt..
Nej, jag säljer endast färsk svamp och de som köpt upp den svampen är/var en firma i Molkom..(Fin-Svamp) hette de då,, väldigt seriösa, allt jag och andra plockade, gick på export till Italien,,
Något år plockade jag åtskilliga hundra kilo,, hade då tillgång till kylrum,, vilket nästan är en förutsättning för att få själva logistiken att funka.
Det är ju så att Karl-Johan snabbt förlorar i värme, alltså: Plockar du en svamp i klass 1 så måste den snabbt in i kyla,, annars har du snart en klass 2-svamp, vilket ju betyder sämre betalt…:)
Kul är det hursomhelst,, och väldigt bra träning,, vissa år får man ju bära i mur-hinkar ur skogen..
Vi får väl se framöver,, i år blir i alla fall mycket kantareller,, väldigt, väldigt mycket…:)
Hej, Jonnie,
Intressant, ja Italienarna är helt galna i KarlJohan, läste att Ungern och Rumänien är stora på export till Italien nu.
Jag torkar alla Karljohan och det blir ju bättre betalt, kostnad för skivning och tork inräknad. Kikar just nu på en Manuell skivare med stort ingångshål så du kan få in svamp på tvären. Jag har torktollor som är 60 x 120cm byggda så du kan hänga flera på höjd och få plats med 20 kilo åt gången, ifall det smäller till, väntar på nästa kalle år.
Massor med kantareller på gång som sagt.
Där ser man,,, ja det låter ju som om du har en bra verksamhet där,,, så slipper du ju det här med kylrum också..
Italienarna lär ju kyla ned svampen till 2 grader celcius vad jag förstått eftersom den mask som då finns i svampen kryper ur,, innan de torkar den, har du testat om det fungerar/stämmer??
Detta sätt gör ju att de även kan använda svamp som angripits lite.., de är riktigt duktiga på Karl-Johan italienarna..
Jag har letat efter info om just det du pratar om, hur gör dom igentligen?
Dom måste ha mycket erfarenhet efterssom det är en stor och viktig del av deras matkultur.
När det gäller kyla ner svampen är min erfarenhet att man endast gör “aktiviteten” långsammare, men inte stoppar eller t.o.m blir av med masken.Jag har däremot sett mask som krupit ut under torkningen. Så dom kylde ner och fraktade färskt till Italien?
Undrar vilken torkmetod dom har. Jag har läst att frukt kan torkas med syra, inte att frukten ligger i syra men att syran i rummet drar åt sig vattnet i produkten. En annan sak undrar jag också om svampen i vissa fall kan vara blekt på ngt sätt, har sett mycket ljusa exempel på torkad kalle.
Du har fortfarande inte funderat på torkning, jag menar om du gillar och plocka och är insatt i kvaliteter och så. Det blir det bättre betalt och faktiskt mindre stress, du bunkrar upp i din egen takt och fyller lagret och kränger av när du har ett litet lager. Det beror lite på förståss hur man bor. I en lägenhet är det svårare, men har man ett rum i ett hus eller uthus är det enkelt.
Lägenhet mitt i stan just nu (tyvärr) annars är det ju en god idé som jag ska fundera på,,, (hade även en liten plan att klä en husvagn med frigolit invändigt och ha som kylrum..:)
Din sätt att bereda svampen är säkerligen mycket bättre, men jag ser ett problem…
Det är ju så att K-J-säsongen är kort och intensiv, på 1-2 veckor är det över… vilket innebär att man tillbringar all möjlig tänkbar tid i skogen,, då är det lätt och behändigt att stuva in backar med svamp i ett kylrum istället för att skiva och bereda svampen som du nu gör.. visst, man kunde ju ställa in svampen i kylrummet och ta itu med torkningen då säsongen är över,, det kanske skulle kunna gå.
Vi pratar ju här om 500 kilo och uppåt.. Det vore väldigt intressant att se din anläggning,,
Jag förstår, det är dilemma förståss det här med utrymme och hur man bor och det här med den korta säsongen när det smäller till. Man har inte lång tid på sig och fort som sjutton måste det gå. Jag bor i England och kollar med svampguiden, vänner och bekanta och när det sätter igång är det bara att åka..bums! Om jag inte redan är där förståss.
Anläggning är synd att säga, men det är hyfsat utvecklat på amamtör nivå. Stötestenen har varit skivingen, men med en Hällde maskin eller den manuella som jag nu hittat kör du igenom massor på kort tid och det blir snygga jämna skivor. 50 kilo på en timme går fint efter man har checkat svampem och tagit bort rörlagret om det gulnat för mycket.
Den översta torkollan hänger i en punkt (alla fyra hörnen går ihop i mitten) så du behöver bara en krok i taket och sedan 4-5 till som hänger under. Nåla fast lakan runt kanten på den översta ollan och låt lakanen gå ner till golvet och lägg 2 bilfläktar riktade uppåt under och det blir torrt på 24 timmar.
Hej grabbar
Intressant tråd för mig som handlar med svamp. Först, upp till 50 kr Jonnie? Det ska till något ton per dag innan vi betalar så dåligt. Vi brukar öppna runt 100 kr per kg för den kvalitet du beskriver. I det läget Bengt så går det i vart fall inte att tjäna bättre på torkat annat än möjligen med tämligt små kvantiteter.
Fin svamp i Molkom Jonnie har enligt mina källor kastat in handsken för gott. Vet du något som inte jag vet?
Vart i landet finns du Bengt?
Jag har också hört att de kursat,, väldigt synd faktiskt, bra killar…
100 och nedåt /kilo är ju riktigt bra,, men då vill du ha skuren fot antar jag??
Jag har ju tänkt sälja till dej Ola i flera år men vi har ju inte haft ngn säsong, jag har flyttat från mitt hus så jag har det lite svårt med logistiken.. (min gamla mor har mina 3 stora kylskåp i sitt garage och hon är inte speciellt glad i det…:)
Jag var inne på att hyra en låsbar kylvagn men det blev lite Ebberöds bank av det…
Bygga ett kylrum vore nog det bästa, blir nog till nästa år.. Jag jobbar ganska mycket och då känns det som det bästa alternativet att tok-plocka i ett par dagar o sälja färsk svamp..
Bengts idé och egentillverkade tork verkar ju spännande att se hursomhelst..
Vi hoppas vi får anledning att ses i år.. Jag är just nu rätt skeptisk till K-J,, vad gäller kantareller däremot kommer vi få se en rekordsäsong om vädret står sig…
Vi hörs..
Hej på er!
Intressant diskussion att läsa, det du skriver Bengt :En annan sak undrar jag också om svampen i vissa fall kan vara blekt på ngt sätt, har sett mycket ljusa exempel på torkad kalle. Det finns ju olika sorter av K-J alla med förnamnet Boletus lat. de ljusa exen kan vara att de inte fått så mycket ljus,men det troliga är att det är finluden stensopp B.reticulátus ett äldre svensk namn på svampen är grågul stensopp,den växer tillsammans med ek och bok och är betydligt vanligare i Europa och särskilt Italien.
Italienarna gillar dock vår B.édulis som växer mycket i granskog bättre än deras,därför kanske det är förklaring varför det går lätt att exportera.
Jag vet att de tillverkar en pastasås med K-J och det var viktigt för dem att de torkade K-J var av fyrkantiga bitar,medan vi som torkar gör det enklare för oss och torkar i skivor för att svampen blir torr snabbare.
Det måste ha med traditionen att göra om det är fyrkantiga bitar eller skivor.
Sedan finns det den Rödbruna stensoppen B. pinophilus som växer tillsammans med tall och kommer ganska sent på hösten,finns mycket på tallhedarna gränsen Dalarna Värmland vissa år och blir inte så angripen av larver för den uppträder sent på året. Sedan lär det ska finnas en sort till som trivs med björk som Klas J skrev om här på guiden för några år sedan.
Roligt att plocka K-J är det ju,i de skogar som finns kvar,för här där jag bor är det snart mer kalhyggen än skog!
Hoppas på ett reservat,länstyrelsen har jobbat på det i snart ett år,men det är sällsyntare arter som inte är matsvamp som skyddet gäller förutom violgubbe.
Kul info, du verkar vara insatt på området och det här med finluden stensopp kan ju förklara saken. Jag var i Bergamo och där såldes skivad torkad KJ, alldeles ljusa (och fina faktiskt) och utan en massa tjocka rörlager.
Får hålla tummarna att det KJ-år i år, det är en härlig känsla när dom går till.
Jag hade med en kille på en svamputflykt här i England och han berättade stolt att åkt till Italien för att plocka Porcini. När jag berättade att han kan hitta samma här i England, vilket vi också gjorde, blev han mycket paff. Fast ok, själva resan var ju en upplevelse men syftet var faktiskt att hitta exotiska Porcinis (Kallar)
Hej!
Jag bor i Stockholm och har landställe i Sörmland. Säljer gärna lite färska och rensade trattisar. (Älskar och plocka men gör inte av med allt). Jag kollade med “min” Ica förra hösten och de måste ha kontrollerade leverantörer och får inte köpa. Är någon intresserad och hur mycket kan jag ta/vill du ge? Eller något bra tips?
Mvh
Jag sålde för några år sedan vanliga kantareller till
Olsson o Söner på Östermalmshallen, det funkade bra,, om det går att sälja trattkantareller dit vet jag inte,, ring o kolla…, tror inte det är speciellt bra betalt om du säljer till uppköpare,, 25-30 kr/kilo,, tippar jag..
YES!
Ring mig på 0705-317460!