Läser med skräckblandad förtjusning tjafset om Sommarkantarellens vara eller icke vara. Jag har sedan barnsben alltid plockat Sommarkantareller. Finns dem inte??? Hm…vad har då jag okunniga människa hämtat hem från skogen i sommartid? I min värld finns nog sommarkantarellen i högsta grad. Vid gynnsam väderlek (som i år) tittar den så vackert upp redan i Juni. Växer “i kanterna” av skogen och skogsvägarna. Gärna lite gräsigt och ljust. Bästa kantarellen!!!! Den är knubbig och “köttig” och blir inte sladdrig vid stekning. Sedan försvinner DEN kantarellen och man söker sig längre in i skogen, under granen , i mossan och ner i de små kärren. Där tronar höstkantarellen med sin stora hatt. Större, tyngre och “sladdrigare”. krymper till nästan noll och intet i pannan. (Duger endast att köra ihop med små bleka taggsvampar - det är så gott)
Vad vet jag…..kanske jag inte alls “har kläm” på det här med svamp och kanske är det just därför jag brukar komma hem med bagaget fullt med kantareller efter en dag i skogen. Tur att mina barn och vänner gärna vill ha, för själv föredrar jag nog ändå Kremlorna!
varför kan folk inte diskutera svamp lugnt och sakligt utan en massa okväden?
Jag jämför med en tillrättavisning jag fick - utan hånfull eller elak underton - när jag kallade växten kirskål för borghamnsgräs
det var oxå nåt dialektalt som jag vant mig med sen barndomen
nu vet jag att det heter kirskål
man måste kunna vara öppen för ny kunskap och man måste kunna rätta felaktiga begrepp utan att vara oförskämd
så tycker jag i alla fall
Bryr er inte!
Vi som har trevligt här och byter kunskap med varandra, fantastiskt tycker jag, ibland kanske med lite hetsig debatt. Vore tråkigt annars. Otrevliga medmänniskor lider normalt utav något. Dem vår vi tycka synd om, de flesta får ju insikt i deras betende med omvärlden, förr eller senare ;-)
Inte var det nu min menig att reta upp någon här på Forumet. Jag ville bara förmedla MIN uppfattning om Sommarkantarellens vara eller icke vara. Jag må vara okunnig, men svamplös lämnar jag aldrig skogen. I min förvirrade värld har jag dock förstånd att låta vita svampar stå, där går gränsen.
Varmt tack till er som försvarade mitt inlägg. Måtte ni hitta korgen full på era skogspromenader. :D