0 408 visningar

10 svar

Å dessa Kantareller!

Pyret

26 jun 2012 kl. 01:00

Läser med skräckblandad förtjusning tjafset om Sommarkantarellens vara eller icke vara. Jag har sedan barnsben alltid plockat Sommarkantareller. Finns dem inte??? Hm…vad har då jag okunniga människa hämtat hem från skogen i sommartid? I min värld finns nog sommarkantarellen i högsta grad. Vid gynnsam väderlek (som i år) tittar den så vackert upp redan i Juni. Växer “i kanterna” av skogen och skogsvägarna. Gärna lite gräsigt och ljust. Bästa kantarellen!!!! Den är knubbig och “köttig” och blir inte sladdrig vid stekning. Sedan försvinner DEN kantarellen och man söker sig längre in i skogen, under granen , i mossan och ner i de små kärren. Där tronar höstkantarellen med sin stora hatt. Större, tyngre och “sladdrigare”. krymper till nästan noll och intet i pannan. (Duger endast att köra ihop med små bleka taggsvampar - det är så gott)
Vad vet jag…..kanske jag inte alls “har kläm” på det här med svamp och kanske är det just därför jag brukar komma hem med bagaget fullt med kantareller efter en dag i skogen. Tur att mina barn och vänner gärna vill ha, för själv föredrar jag nog ändå Kremlorna!

0

Skogsladyn

26 jun 2012 kl. 09:41

Pyret, du har helt rätt när du skriver “kanske jag inte alls har kläm på det här med svamp…” för ditt inlägg visar verkligen att så är fallet.

Var vänlig och skriv inget mer här på Svampguiden så du slipper göra dig till åtlöje ytterligare.

0

anithau, Anitha Lundberg i Umeå Svampkonsulent

26 jun 2012 kl. 10:07

Nu blir jag förb…......

Skogsladyn - var vänlig och träd fram med ditt rätta namn.
Du har ingen rätt att uttala det du gör.

Pyret gör inget fel.

0

Roland S

26 jun 2012 kl. 10:15

Till Skogsladyn.
Du måste byta namn - för som du skriver är du verkligen ingen lady.
Förstår du inte andemeningen i vad Pyret skrev, så yttra dig inte. Du gör dig bara löjlig. Anithau har helt rätt.

0

Bo E

26 jun 2012 kl. 12:19

varför kan folk inte diskutera svamp lugnt och sakligt utan en massa okväden?

Jag jämför med en tillrättavisning jag fick - utan hånfull eller elak underton - när jag kallade växten kirskål för borghamnsgräs

det var oxå nåt dialektalt som jag vant mig med sen barndomen
nu vet jag att det heter kirskål
man måste kunna vara öppen för ny kunskap och man måste kunna rätta felaktiga begrepp utan att vara oförskämd

så tycker jag i alla fall

0

"JAS" Helsingborg

26 jun 2012 kl. 15:27

Inte första gången jag stönar över den ibland fantastiskt låga nivå som vissa människor ibland lägger sig på, den är så låg så inte ens “tryfflarna” når dit ner.

Pust & Jösses!

0

Anonym

26 jun 2012 kl. 15:56

Nämen seriöst. Vad är det här för barnsligt forum. Jag lämnar sidan omedelbart och tänker defenitivt inte rekommendera någon att gå in här.

0

Ingrid L

26 jun 2012 kl. 16:58

Jag skulle vara glad om jag hittade några kantareller överhuvudtaget. Smaken är viktig, inte namnet.

0

Kjellin :)

26 jun 2012 kl. 17:17

Bryr er inte!

Vi som har trevligt här och byter kunskap med varandra, fantastiskt tycker jag, ibland kanske med lite hetsig debatt. Vore tråkigt annars. Otrevliga medmänniskor lider normalt utav något. Dem vår vi tycka synd om, de flesta får ju insikt i deras betende med omvärlden, förr eller senare ;-)

0

anithau, Anitha Lundberg i Umeå Svampkonsulent

26 jun 2012 kl. 18:34

En sista kommentar i denna fråga:

ALLA ni som skriver med fejkad signatur: Vet ni att via ert IP-nummer kan ni spåras och på det sättet bli avstängda från forumet?

Tack för mig.

0

Pyret

26 jun 2012 kl. 20:27

Inte var det nu min menig att reta upp någon här på Forumet. Jag ville bara förmedla MIN uppfattning om Sommarkantarellens vara eller icke vara. Jag må vara okunnig, men svamplös lämnar jag aldrig skogen. I min förvirrade värld har jag dock förstånd att låta vita svampar stå, där går gränsen.
Varmt tack till er som försvarade mitt inlägg. Måtte ni hitta korgen full på era skogspromenader. :D

Tråden är stängd för ytterligare inlägg

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone