0 4798 visningar

10 svar

svamp i gräsmattan!!! Snälla hjälp!

Sara

30 jun 2012 kl. 17:24

Såg att min dotter som 1,5 år smaka på svamp som vi har fått i gräsmattan. Tror inte att hon åt mycket men jag tycker att den liknar en Gifthätting! Gräsmattan fick vi rullad för några veckor sen. Innan vi byggde vårt hus var marken lite ¨skogsaktig¨.
Vad tror ni det är för svamp? Är lite panikslagen just nu!

svamp

1

bra svar

Tomas K

30 jun 2012 kl. 17:44

Jag skulle tro slåtterbroking (Panaeolina foenisecii). Betraktas som oätlig men inte giftig.

0

anithau

30 jun 2012 kl. 17:50

Sara!
Jag visar 3 bilder på gifthätting så får du jämföra.

0

Karl S

30 jun 2012 kl. 17:59

Definitivt inte gifthättning. Antagligen slåtterbroking som sagts, eller någon sprödskivling. Din dotter kan på sin höjd bli lite hög på dom, men det har nog gått över redan.

0

Irene A

30 jun 2012 kl. 18:01

Det är inte gifthätting. Håller med Tomas K om slåtterbroking som är ofarlig.
En eventuell förväxlingsart är kantbroking som generellt är större och växer i hårt gödslad mark. Den innehåller hallucinogena ämnen, men jag tror inte att det är den.

0

Sara

30 jun 2012 kl. 18:06

Så skönt att höra!! Tack för svaren allihoppa: Jag antar att man blir lite extra paranoid som småbarnsmamma :)

0

Högberg

30 jun 2012 kl. 22:23

Snälla “Sara”. Om nu detta var ett seriöst inlägg och inte bara ett sätt att mjölka information på en svamp som du kanske redan hade lite hum om…..SÅ...om man misstänker att ens 1,5 åring käkat gifthätting eller annan dödligt giftig svamp så sätter man sig inte och chattar på internet om det. Man tar med sig några ex och åker till akuten samtidigt som man ringer giftcentralen. Punkt slut

0

Sara Veronica Liljedahl

30 jun 2012 kl. 23:35

För din info ¨Högberg¨ så ringed jag giftcentralen direkt och fick veta att sådana svampar inte växer i gräsmattor. Men jag började googla på nätet efteråt och jag läste att giftiga svampar faktiskt kan växa där skog tidigare har legat. Därav mitt inlägg här!!
Detta är ett forum där man kan ställa vilka svamp relevanta frågor man vill. Om jag velat ha ytterligare information om en speciell svamp jag redan hade haft ett hum om hade jag bara frågat om det. 

0

.

1 jul 2012 kl. 00:12

Vad trist!!
Jag har googlat.
Det finns ju ingen i det här landet som heter Sara Veronica Liljedahl.
Alltså är HAN/HON/HEN/DET ett troll.

0

Boman, inget troll

1 jul 2012 kl. 05:58

Det kan man inte veta via Google eller andra sök. Jag finns men syns inte heller vid sökning.

0

svamp i gräsmattan!!! Snälla hjälp!

joevon

1 jul 2023 kl. 18:28

jag använder google Lense och fick information direkt

Tråden är stängd för ytterligare inlägg

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone