Det ser ut som gallsopp, en bitter dubbelgångare till karljohan.
Den är oätlig, smaka en bit på den färska svampen så kommer en starkt bitter smak. Läs mer:
http://svampguiden.com/art/visa/tylopilus_felleus
Det är helt säkert gallsopp.
Du bör alltid smaka en liten bit av den färska svampen om du ska lära dig skilja karljohan från gallsopp säkert i framtiden. De kan vara förrädiskt lika ibland, speciellt för nybörjare, och då är det säkrast att alltid smaka en bit.
Det räcker ofta att bara lägga tungan mot fruktköttet för att känna den bittra smaken. Soppar är inte farligt giftiga, så att smaka en liten bit av en sopp är aldrig farligt. Däremot ska man aldrig smaka på giftiga skivlingar som t.ex. vit- och lömsk flugsvamp då dessa innehåller farliga gifter.
Det ska jag göra! Tack för tipset.
Köpte precis alldeles nyss svamp-appen och döm av min förvåning över att se ditt namn under varje bild. Vad roligt att just du som hjälpte mig här, också var inblandad i den appen.
Du är verkligen jätteduktig!
Om en timme åker jag iväg och plockar svamp igen. Denna gång på annat ställe. Lär dyka upp här igen med nya frågor efter det.
Hoppas enormt, ENORMT, E N O R M T på Karl-Johan.
Dubbelkollar på appen denna gång ;)
Ni vet det där nätet ni pratar om.
Jag kollade på svampguidens ordlista för att haja exakt vad ni menar och veta hur man ser skillnad på olika nät men det nämns inget om nät där.
Borde inte det stå där också kanske för oss som är nya på detta? Det är ju typiskt svampsnack trots allt.
Två säkera sätt av många att skilja mellan KJ och gallsopp är att gallsoppen ALLTID oavsett ålder är vitrosa i rören under hatten och att KJ:n som ung har vitgrå rör som sedan gå över i gult och till sist till grönt.
Det andra sättet är att ta en liten smakbit i munnen. Om du inte flyger i luften av någon gallsmak som drar samman hela ansiktet till oigenkännlighet utan förnöjt kan tugga vidare utan att ropa på mamma så är det lugnt. Övriga soppar har inte den fula egenskapen och kan lugnt plockas.
Möjligen ska man varna för eldsoppen och djävulssoppen och bittersopp. Läs om dessa i någon bra svampbok så kan du känna dig helt trygg.
Sniglar ska ju vara fin föda för människor. Soppar liksom kremlor är väl ganska “äckliga” svampar i allmänhet annars, med tanke på deras konsistens och hur lätt de blir angripna och förstörda.
Hade inte provat den själv förrän för ett par dagar sen, då jag hittade ett exemplar och blev nyfiken på smaken. Jag kan intyga att gallsopp är ett mycket passande namn på svampen.
Tycker det ser ut som rödbrun stensopp.