0 7780 visningar

6 svar

Frysa svampen direkt?

Haq

29 aug 2012 kl. 21:53

Hej experter!
Tonårssonen fryser in sina nyplockade plockade svampar (trattisar, karl-johan, gul kantarell) direkt - utan att först förvälla. Jag påstår att han ska förvälla de gula kantarellerna, innan de fryses (och torka trattisar och soppar). Vem av oss har rätt?

0

mumrik

29 aug 2012 kl. 21:59

Vem av er batalar elräkningen för att hålla en massa vatten fryst? :-P

Soppar skulle jag inte tro blir bra att frysa hela, men jag kan ha fel. Trattis och liknande funkar utmärkt, men man får ha gott om utrymme i frysen då.

0

Lill, Skellefteå

30 aug 2012 kl. 06:52

Finns väl inget rätt eller fel i det här fallet.
Har man gott om utrymme i frysen kan man väl förvara svampen där.
Karljohan tycker jag går ypperligt att frysa in råa, men hela har jag aldrig testat. Tycker färskfryst svamp blir bäst om de kan åka direkt från frysen, tvärt inom mikron och sedan i stekpannan.
När jag förväller innan infrysning så tycker jag att konsistensen på de svampar jag försökt frysa blivit bättre.
Själv torkar jag det mesta. De flesta svampar vinner smakmässigt på det. Sen tar det inte upp plats i frysen.
Nu finns det ju förstås fortfarande många svampar jag inte testat än!

0

Lars

30 aug 2012 kl. 21:39

Förvälld svamp bör väl hålla längre i frysen eftersom eventuella biologiska nedbrytningsprocesser stoppas av värmen?

0

Råfrysa kantareller= beska

E#lisabeth Jansson

30 aug 2012 kl. 21:44

Hej!
Jag har provat att råfrysa kantareller och trodde de skulle bli som färska när man stekte men de blir Beska gick inte att äta dem fick kasta fina gula kantareller

0

Råfrysa kantareller= beska

Peter Furhäll

31 aug 2012 kl. 05:58

Samma här. Gick lixom inte att få bort beskheten. Testade soppor, att hårdsteka mm men det fick bli soperna tillsammans med den tidning jag läst att det var ok i.

0

Dami

29 jul 2023 kl. 10:16

Om man vill frysa in kantareler måsta man koka först några minuter och sen packa i påsar och frysa in
Sedan när man steker dom dom blir jätte bra.
Jag brukar göra på så sätt varje år

Tråden är stängd för ytterligare inlägg

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone