Hej,
Jag plockade en del trattkantareller i helgen och har sedan tvättat dem för att sedan torka dem. De flesta har fått en fin brun färg medan några har blivit kolsvarta. Dessa svarta luktar faktiskt godare och mer än de bruna. Jag kom på den briljanta idén att stoppa in en plåt med nytvättade trattkantareller i ugnen (avstängd men på eftervärme)med öppen lucka. När jag 3-4 timmar tittade till dem hade de blivit svarat och de var lite slemmiga. Jag tog sedan hårtorken och de har nu torkat helt. Det är alltså dessa som har blivit svarta men luktar gott.
Mina frågor är:
1. Kan jag äta dessa?
2. Om jag inte kan det, varför kan jag inte det? Är de bara inte goda eller har de blivit giftiga?
Att de ibland blir svarta tror jag inte nödvändigtvis beror på en förruttnelseprocess.
Jag torkar rödgula och trattkantareller i bastun utbredda på myggnät i ollor. Vid något tillfälle har de blivit svarta trots att de varit färska och av god kvalitet. Men temperaturen i bastun har då överstigit 40 grader. När den legat på 35 max grader har detta aldrig inträffat. De svarta har luktat och smakat helt ok dock.
Uppenbarligen spelar torktemperaturen in. Man får dock skilja på om de svartnar pga förruttnelseprocessen, men det märker man ju lätt, då de luktar bokstavligen f-n.
Om de svartnar så kan de torkats för varmt och möjligen under för lång tid, eller varit för gamla vid plockning, eller förvarats fel mellan torkning och plockning. Varför tvätta svampen? Du rensar väl av fötterna i skogen så svampen i korgen inte smutsas av jord?
Släng de svartnade, behåll resten.
Även bra matsvamp kan bli giftig vid fel behandling.
Inte riktigt lika kul som skribenten som torkade hela stora halvruttna soppar uppträdda på trådar och med makaroner mellan som distanser. Men han hade ju bilder.
1. Tvätta aldrig svampar, skölj dem om de är så smutsiga att de inte kan borstas rena, men enbart om du omedelbart ämnar tillaga dem.
2. Trattisar kan ibland svartna vid torkning även om man inte tvättat dem. Det betyder att de har hunnit ruttna. De skall plockas bort och kasseras såvida man inte har en särskild förkärlek för rutten mat.