0 3435 visningar

21 svar

Hur farlig är Stenmurkla?

Gunvor Carina

7 maj 2013 kl. 14:45

För 25 år sedan åt vi i min familj ofta Stenmurklor. Det var populärt att plocka och att sälja.
Det blev varma mackor, stuvningar,såser mm.
Jag minns att avkoken av Murklorna inte gjordes lika noggrant som nu och om köksfläkten var på? Det luktade ganska mycket när man tog hand om dem.Då smakade det Stenmurkla när man tillagat dem.Jag tror inte att någon av oss tog skada?
Numera är jag lite mer försiktig pga av varningen om dess giftighet.
Har sett att här på forumet finns Stenmurkla under Giftsvampar! men fortfarande plockas den och äts.
Hur försiktig bör man vara?

0

Pochahontas

7 maj 2013 kl. 15:01

Se tråden Stenmurklor. Jag lade nyss in en länk från Livsmedlesverket där. Har även hört att toppmuklan omprövats. Någon som vet mer?

0

Bo E

7 maj 2013 kl. 15:34

ett halvår på tork i obebott utrymme

sen äter jag dem max två gånger per år

i år har det inte blivit nån murkelmiddag än

har kvar torkade på lager sen 2011

0

Gunvor Carina

7 maj 2013 kl. 15:59

Min man vill ha Murkelsås till köttet och jag vågar inte ge honom det, ifall han blir sjuk :) är jag egoistisk? eller en förståndig fru? Har sagt att han får fixa Murkelsåsen själv :)

0

Grethe F

7 maj 2013 kl. 16:06

Jag tyckar man ska läsa den artikkel om Stenmurklor det har jag gjort och jag går inte ut och letar efter dom längre.Där finns så myckett annan svamp at ta senere på året

0

Bo E

7 maj 2013 kl. 16:13

hmmm
såsen blir väl inte mer eller mindre giftig beroende på vem som tillreder den
? förutsatt att man tillreder den med avkok eller väl torkad svamp förstås

större mängder eller alltför frekvent intagande av murklor är under alla omständigheter inte att rekommendera hur försiktig man än är finns det lite gift kvar

0

Gunvor Carina

7 maj 2013 kl. 16:33

När jag har gjort Murkelsås så finns det ingen smak kvar pga jag kokat av svampen i så många vatten, för att vara säker. Då kan man lika gärna äta annan god svamp…

0

anithaumeå

7 maj 2013 kl. 19:39

Vilket onödigt tjafs.

Murklan är giftig. Det står var o en fritt att förgifta sig.
Det är klart uttalat om dess giftighet.
Valet är fritt.

0

Gunvor Carina

7 maj 2013 kl. 19:46

Anita !Jag ber så mycket om ursäkt om du tycker att mitt inlägg var onödigt tjafs!

Önskar dig ett fint svampår!

0

anithaumeå

7 maj 2013 kl. 21:47

Gunvor Carina!
Du behöver be om ursäkt.
Mitt uttalande var inte riktat enbart till dig.
Utan till alla som ifrågasätter murklans giftighet.
I och med att man är läskunnig så och kan tolka text så är det upp till var och hur man vill hantera sin kropp och hälsa

Har själv ätit murkla men inte sedan jag gått konsulentutbildningen där jag fick lära mig om murklan.

0

anithaumeå

7 maj 2013 kl. 21:48

Nu måste jag kommentera.
Tappade ett viktigt ord i förra inlägget. Det ska vara: Du behöver INTE be om ursäkt.

0

Alvar

7 maj 2013 kl. 22:59

Undrar just hur många av dem som är rädda för att äta stenmurkla röker dagligen. Av rökning dör man i snitt tio år för tidigt. Du som röker: käka stenmurklor, det spelar nog ingen roll i slutändan.

0

Pochahontas

8 maj 2013 kl. 17:51

0

Pochahontas

8 maj 2013 kl. 17:53

Alvar! Kan du vidareutveckla det där? Om man röker kan man dra i sig/äta vilka gifter sig som helst för resultatet blir ändå detsamma eller?

0

Irene A

8 maj 2013 kl. 19:51

Tänkte också att det är större anledning för rökare än icke-rökare att låta bli murklor eftersom summan av skadliga ämnen blir större…

0

J.P

9 maj 2013 kl. 12:08

Passa på att plocka sandsoppen och torka den i stället, då får du en liknande smak som stenmurklan men slipper oroa dig för giftigheten :)

0

Gunvor Carina

9 maj 2013 kl. 13:03

Tummen upp för Sandsoppen.
Lika god som Stenmurklan och vad jag förstått är inte Sandsoppen giftig? Synd att den varit så osynlig sista åren. De ex jag hittat har varit larvangripna.Men det har kanske inte varit läge för den här uppe i Norr

0

Pochahontas

9 maj 2013 kl. 14:29

Japp, sandsoppen är kanon. De flesta (som jag vet iaf) känner inte till den och går förbi:)

0

Pochahontas

9 maj 2013 kl. 14:29

Japp, sandsoppen är kanon. De flesta (som jag vet iaf) känner inte till den och går förbi:)

0

Bo E

9 maj 2013 kl. 15:11

Sandsoppen är god
Speciellt som torkad vilket gäller de flesta soppar tycker jag

har aldrig gått förbi den men efter tips på guiden om torkning har sopparna fått en ny dimension för mig !

Svampguiden är toppen !

0

klas jaederfeldt

9 maj 2013 kl. 19:52

sandsoppen har inte det härliga tuggmotståndet som stenmurklan har, den kan aldrig ersätta

0

Ärkekentan

26 okt 2018 kl. 21:40

Den är ganska farlig inte i klass med vit flugsvamp men ungefär lika farlig som panter flugsvamp varför inte plocka toppmurkla eller sandsopp och liknande dock kan jag hålla med om att stenmurklan är god i smak har smakat

Inte ens hur många avkok som än görs blir den helt giftfri du kan få kramper m,m av några matskedar rå stenmurkla

Tråden är stängd för ytterligare inlägg

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone