För 25 år sedan åt vi i min familj ofta Stenmurklor. Det var populärt att plocka och att sälja.
Det blev varma mackor, stuvningar,såser mm.
Jag minns att avkoken av Murklorna inte gjordes lika noggrant som nu och om köksfläkten var på? Det luktade ganska mycket när man tog hand om dem.Då smakade det Stenmurkla när man tillagat dem.Jag tror inte att någon av oss tog skada?
Numera är jag lite mer försiktig pga av varningen om dess giftighet.
Har sett att här på forumet finns Stenmurkla under Giftsvampar! men fortfarande plockas den och äts.
Hur försiktig bör man vara?
hmmm
såsen blir väl inte mer eller mindre giftig beroende på vem som tillreder den
?
förutsatt att man tillreder den med avkok eller väl torkad svamp förstås
större mängder eller alltför frekvent intagande av murklor är under alla omständigheter inte att rekommendera hur försiktig man än är finns det lite gift kvar
Gunvor Carina!
Du behöver be om ursäkt.
Mitt uttalande var inte riktat enbart till dig.
Utan till alla som ifrågasätter murklans giftighet.
I och med att man är läskunnig så och kan tolka text så är det upp till var och hur man vill hantera sin kropp och hälsa
Har själv ätit murkla men inte sedan jag gått konsulentutbildningen där jag fick lära mig om murklan.
Hänvisar igen till denna länk
http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Svamp-och-svampgifter/Stenmurklan—-olamplig-att-ata
Den är ganska farlig inte i klass med vit flugsvamp men ungefär lika farlig som panter flugsvamp varför inte plocka toppmurkla eller sandsopp och liknande dock kan jag hålla med om att stenmurklan är god i smak har smakat
Inte ens hur många avkok som än görs blir den helt giftfri du kan få kramper m,m av några matskedar rå stenmurkla