0 2176 visningar

12 svar

Har jag hittat stolt fjällskivling?

lisianthus

19 sep 2015 kl. 19:35

Hej!

Kan någon bekräkta om svamparna är stolt fjällskivling?

Den större svamp är 25 cm hög och foten är ihålig och brunaktig. Hatten är fjällig.

Hur kan man laga till dem?

Tack och hösthälsningar

0

PH

19 sep 2015 kl. 20:03

Det kan det vara eller en oätlig fjällskivling eller en flugsvamp? Ät den inte innan du är helt säker

0

Har jag hittat stolt fjällskivling? Bilderna nu...

lisianthus

19 sep 2015 kl. 20:11

Jag bifogar bilderna igen…

0

Michael Krikorev

19 sep 2015 kl. 20:25

Ja, det är stolt fjällskivling, om den inte rodnar i köttet i skador och snitt vilket i så fall skulle tyda på sotbrun fjällskivling (Macrolepiota permixta). Hur som helst så är bägge ätliga.

Stolt fjällskivling är nästan godast som knaperstekt i smör på medel- till låg värme.

0

Ph

19 sep 2015 kl. 20:28

Jag tycker nog att det ser så ut

0

PH

19 sep 2015 kl. 20:38

Ja men inte foten, den är lite träig

0

Bernt

20 sep 2015 kl. 00:04

Rodnar den vid brottytan så är det en rodnande fjällskivling och då skall du inte äta den, förut så ansågs den som ätlig men inte nu.

0

Bernt

20 sep 2015 kl. 00:11

De båda är väldigt lika, den stolta är oftast mycket större, rodnaden som kommer efter någon minut avgör. Den stolta är en av mina favoritsvampar så jag tror mig kunna skillja dem ganska lätt.

0

Bernt

20 sep 2015 kl. 00:13

Jag använder bara hatten, den går bra att steka hel, och även paneras om så önskas.

0

lisianthus

20 sep 2015 kl. 14:48

Tack till PH, Micke och Bernt för snabba och tydliga svar! Änvändbar också!

Jag tror jag har hittat stolt fjällskivling i går, eftersom svamparna inte rodnade vid brottytan och den större svampen är hög (35 cm, jag har gissat fel tidigare). Färgschemat är vitt och ljusbrunt, mer brunaktigt på foten. Ja, foten är träig, särskilt den större.

Jag har hört att stolt fjällskivling är en favoritsvamp. Jag har förvällt, stekt och smakat. Smaken påminner om en blandning av taggsvamp och Karl Johan - om det är möjligt!

Tack igen! Vad spännande för en nybörjare som jag att hitta en väldigt kraftig svamp första gången!

0

PH

20 sep 2015 kl. 16:01

Va kul och tänk på att foten också är lätt att känna igen på att den är vattrad dvs ett spec mönster, du kommer att bli expert på den svampen snart,:)

0

Petwalll

5 sep 2021 kl. 10:27

Stockholmsområdet, växte bland gräs och lövträd fanns i närheten.

1

bra svar

HLilja

5 sep 2021 kl. 10:49

Ja, det är stolt fjällskivling!

Tråden är stängd för ytterligare inlägg

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone