Denna plockade jag idag, strax sydöst om Visby. Växtplatsen kan nog bara beskrivas som risig blandskog. Ser dessa ofta, stora, rikligt förekommande och ofta utan angrepp. Men har ännu inte börjat lära mig skivlingar och inte vågat plocka dem. Men den luktar väldigt aromatiskt så jag hoppas förstås att det är en matsvamp :-)
PS.
Har ett par bilder till men fattar inte hur man bifogar mer än en i inlägget.
Undrar också (är nykomling här) om det finns någon FAQ över hur man använder sajten. Letade efter en sökfunktion (där jag kan skriva t ex musseron) men lyckades inte hitta någon sådan.
Svårt att säga säkert utan att se undersidan, men det är sannolikt pudrad trattskivling, som är väldigt vanlig så här års på Gotland.
Det finns de som äter den, men då efter avkokning för att undvika magbesvär.
Har också sett denna sorten av svamp i mängder dock här i bokskogen i Uddevalla…( bifogar bild lite senare).
Är lite rädd för vita svampar i övrigt men det ska ju tydligen finnas en hel del ätliga sådana…!!!
Hatthuden var dock snarare kall, näst intill klibbig (gräs och annat skräp satt ganska hårt fastklistrat på hatten) och kunde dras som på smörsopp och liknande. Och gav inget intryck av att vara matt eller pudrad tyckte jag.
Här är en bild på undersidan av min svamp. Som jag skrev så förstår jag inte hur man bifogar mer än en bild per inlägg.
Bilden är tyvärr av dålig kvalite men visar min sko, den plockade svampen och några av dess kompisar.
Bilden kom visst inte med..
Här syns min sko, den plockade svampen och dess växtplats inklusive svampar av samma art.
Beklagar bildkvalitén.
Det är pudrad trattskivling