0 3090 visningar

9 svar

Är det en musseron? Är den ätlig?

hundstina

2 okt 2015 kl. 20:29

Denna plockade jag idag, strax sydöst om Visby. Växtplatsen kan nog bara beskrivas som risig blandskog. Ser dessa ofta, stora, rikligt förekommande och ofta utan angrepp. Men har ännu inte börjat lära mig skivlingar och inte vågat plocka dem. Men den luktar väldigt aromatiskt så jag hoppas förstås att det är en matsvamp :-)

PS.
Har ett par bilder till men fattar inte hur man bifogar mer än en i inlägget.
Undrar också (är nykomling här) om det finns någon FAQ över hur man använder sajten. Letade efter en sökfunktion (där jag kan skriva t ex musseron) men lyckades inte hitta någon sådan.

0

Irene A

3 okt 2015 kl. 08:51

Svårt att säga säkert utan att se undersidan, men det är sannolikt pudrad trattskivling, som är väldigt vanlig så här års på Gotland.
Det finns de som äter den, men då efter avkokning för att undvika magbesvär.

0

cazzandraone

3 okt 2015 kl. 13:55

Har också sett denna sorten av svamp i mängder dock här i bokskogen i Uddevalla…( bifogar bild lite senare).
Är lite rädd för vita svampar i övrigt men det ska ju tydligen finnas en hel del ätliga sådana…!!!

0

hundstina

4 okt 2015 kl. 03:57

Hatthuden var dock snarare kall, näst intill klibbig (gräs och annat skräp satt ganska hårt fastklistrat på hatten) och kunde dras som på smörsopp och liknande. Och gav inget intryck av att vara matt eller pudrad tyckte jag.

0

hundstina

4 okt 2015 kl. 04:00

Här är en bild på undersidan av min svamp. Som jag skrev så förstår jag inte hur man bifogar mer än en bild per inlägg.

0

hundstina

4 okt 2015 kl. 04:02

Bilden är tyvärr av dålig kvalite men visar min sko, den plockade svampen och några av dess kompisar.

0

hundstina

4 okt 2015 kl. 04:06

Bilden kom visst inte med..
Här syns min sko, den plockade svampen och dess växtplats inklusive svampar av samma art.
Beklagar bildkvalitén.

0

Michael Krikorev

4 okt 2015 kl. 17:53

Det är pudrad trattskivling

0

Birgitta Swärdh Landen

31 okt 2020 kl. 14:57

Skåne bokskog hästmiljö

0

Birgitta Swärdh Landen

31 okt 2020 kl. 15:20

Skåne bokskog hästmiljö

Tråden är stängd för ytterligare inlägg

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone