0 1339 visningar

5 svar

Vilken svamp är det?

Oskar 15år Småland

14 jul 2016 kl. 19:29

Den här hittade vi i en granplantering, I mossa. Denna växte i grupper. Hittad i Markaryd. Jag var inne på mjölskivling, men kände ingen speciell lukt. Var även inne på en riska, men det kom ingen vätska när jag tryckte på den.

0

Arvid

16 jul 2016 kl. 10:15

Jag är ingen större svampkännare, men har plockat en del mjölskivling. Detta är förmodligen inte en mjölskivling av två orsaker:
- mjölskivlingen jag plockat har alltid haft en mycket stark mjölliknande doft
- foten på mjölskivling är normalt bra mycket mindre, dvs svampen på bilden har en mycket kraftigare och längre fot jämfört med vad som är normalt för mjölskivlingen.

0

jörgen

16 jul 2016 kl. 15:43

ser ut som en vitriska i alla fall.. den kan vara rätt tidig.  mjölskivling sen svamp

0

Michael Krikorev

16 jul 2016 kl. 20:51

Inte omöjligt att det kan vara en mjölskivling, men det finns många snarlika skivlingar att förväxla med. De flesta dubbelgångare har vitt sporpulver, medan mjölskivlingen har rosa/smutsrosa. Så för att vara komma närmare en lösning bör du ta ett sporprov:

1. Skär av foten
2. Placera hatten med skivorna riktade nedåt på ett vitt papper
3. Placera i en lufttät behållare, eller täck över med en skål eller ett glas så luftfuktigheten behålls.
4. Efter 6 (eller ibland ända upp till 24 timmar) bör det finnas spår efter spormassan/sporpulvret på pappret:
http://svampguiden.com/ordlista/lista/sporpulver

0

Catrin

31 aug 2019 kl. 17:36

Hittade denna vid en överkant i Västerbottens kustland. Växte i små grupper.

Tråden är stängd för ytterligare inlägg

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone