Hej, är det här nu trots allt Gallsopp? Eller finns det någon annan sopp med så mörkt ådernät? Har letat bilder på nätet och i svampböcker, men blir så osäker, svampar kan ju se så olika ut…
Luktar friskt, har provat tugga en liten bit och tycker det smakar rå svamp (känner normalt beska och bittert). Rören är ljust beige, ser inget rosa i dem. Fyra stycken växte på en stubbe, i blandskog. Fasta och fina. Ca 8-10cm höga.
Jo, nog är det gallsopp allt
Det ser verkligen ut som en gallsopp, men om den inte smakar illa så vet jag inte. Gallsoppen är ju inte farlig, bara starkt bitter.
Konstigt om det inte smakar illa..jag smakade på en förmodad gallsopp för nån timme sen i skogen. Smakade inte svamp..bara illa. Skimrade svagt i gult/grönt och var rosa från rörsidan.
Tack för svar!
De åkte nog direkt i komposten, utom en. Provade att tillaga den bara för att se om smaken framträdde, och ja kanske att det då smakade lite bittert. Men inte alls så avskräckande som det står i beskrivningarna… Så olika smaker upplevs!
Jag hittade två små soppor med fina hattar som såg ut som tegelsopp. Jag hackade dem i fina skivor blandade med kantareller och tegelsoppor, och allt såg bra ut som vanligt, men det kändes direkt någonting är fel i munnen. Det smakade bittert på de fina fasta små bitarna, jag förstådde att jag nu har smakat GALLSOPP. Vilken upplevelse! Inte så illa egentligen. Jag smakade några bitar och tog ut de andra gallsopp bitarna. Den illa Bittra smaken har inte spridit till hela rätten.
I vissa delar av världen kan det vara delikatess….