0 1810 visningar

5 svar

Macrolepiota rhacodes var. hortensis

Piggemask

22 aug 2016 kl. 09:44

Det här kan väl knappast vara något annat än det som står i rubriken. Finns väl inget svenskt namn på den svampen. Dyker varje år upp på gräsmattan i en väldig ring under en stor alm. Funderat på att steka svampen men varit lite osäker på vad det i själva verket är för något. Skall visst vara matsvamp och trevligt om sådana växer utanför köksingången.

0

Piggemask

22 aug 2016 kl. 09:46

Glömde skiva att svampen finns i norra Uppland 4 km norr om Uppsala.

0

Piggemask

22 aug 2016 kl. 09:59

Här kommer en tredje bild också.

0

Joachim Krumlinde

22 aug 2016 kl. 10:16

Den heter inte så numera utan rodnande fjällskivling ingår nu i släktet Chlorophyllum och består av tre arter: rachodes, olivieri och brunneum, där brunneum anses giftig. Vilken art som finns på din bild vet jag inte. Se https://www.dyntaxa.se/?search=chlorophyllum

0

Fredrik Bruno

4 okt 2023 kl. 14:19

Kolla den uppsvällda foten ! Jag har precis kasserat samma svamp, eftersom jag bedömer att det rör sig om amanita citrina, vitgul flugsvamp. Den är visserligen inte döden i grytan, men inget man vill ha i svampstuvningen. Man får titta på hur fjällen på hatten ser ut. De bilder jag sett på bilder av varianten olivieri liknar mer fjällen på stolt fj-sk. Så länge det här inte är utrett får det bli soptunnan som gäller.

Tråden är stängd för ytterligare inlägg

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone