Det här kan väl knappast vara något annat än det som står i rubriken. Finns väl inget svenskt namn på den svampen. Dyker varje år upp på gräsmattan i en väldig ring under en stor alm. Funderat på att steka svampen men varit lite osäker på vad det i själva verket är för något. Skall visst vara matsvamp och trevligt om sådana växer utanför köksingången.
Glömde skiva att svampen finns i norra Uppland 4 km norr om Uppsala.
Här kommer en tredje bild också.
Den heter inte så numera utan rodnande fjällskivling ingår nu i släktet Chlorophyllum och består av tre arter: rachodes, olivieri och brunneum, där brunneum anses giftig. Vilken art som finns på din bild vet jag inte. Se https://www.dyntaxa.se/?search=chlorophyllum
Kolla den uppsvällda foten ! Jag har precis kasserat samma svamp, eftersom jag bedömer att det rör sig om amanita citrina, vitgul flugsvamp. Den är visserligen inte döden i grytan, men inget man vill ha i svampstuvningen. Man får titta på hur fjällen på hatten ser ut. De bilder jag sett på bilder av varianten olivieri liknar mer fjällen på stolt fj-sk. Så länge det här inte är utrett får det bli soptunnan som gäller.