2 6795 visningar

5 svar

Giftig svamp i trädgården? Hjälp! Bebis!

DreamLighter

9 aug 2017 kl. 12:01

Hej, vi har en mossig gräsmatta i Halmstad där det ploppat upp fullt med små (2-5 cm) svampar. Jag tror att alla är av samma sort, även om vissa är ljusare än andra. Eftersom jag har en liten bebis på nio månader oroar jag mig för att denna svamp kan vara giftig. Bebisen stoppar just nu allt i munnen! Är det någon som kan avgöra om jag har nån giftig variant (typ gifthätta) eller om detta är en ofarlig svamp. Mina svampkunskaper sträcker sig till matvaruaffären tyvärr. Tacksam för alla svar och jag tar gärna fler bilder om det behövs.

2

bra svar

Andreas Nilsson

9 aug 2017 kl. 12:22

Alla bilder visar att det är Nejlikbrosking. Inte giftig, en god matsvamp.
Läs mer om den här http://svampguiden.com/art/visa/Marasmius_oreades

1

Michael Krikorev

9 aug 2017 kl. 20:58

Visst är det nejlikbrosking, god matsvamp!

0

DreamLighter

17 aug 2017 kl. 18:34

Tack för de snabba svaren! Jag har hittat hundratals liknande svampar överallt längs med Nya Tylösandsvägen i Halmstad, speciellt utanför Äventyrslandet.

0

Giftig svamp i trädgården? Hjälp! Hunden äter

Susanne o stickan

2 okt 2018 kl. 16:40

Storuman.nyss köpt hus. Svamp i gräsmattan.  Den lilla hunden tog en smakbit

0

JanAUppsala

2 okt 2018 kl. 17:52

Såvitt jag förstår är ingen av de avbildade särskilt skadlig. De mlm vita och mögliga kan ev vara tårsprödskivling, en av de större bor vara en överårig kremla el riska. Den andra, klumpfoten, vill jag inte ens gissa på. Inga livsfarligheter iaf!
Om hunden äter allt den hittar/ser, kan det kanske vara klokt att ta bort skumma svampar tills du vet vilka de är. Om ingen svarar bättre än jag, så bör du kanske visa bättre beskrivande bilder - och nämna storleken.
Och framförallt borde du ha startat en NY tråd!

Tråden är stängd för ytterligare inlägg

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone