Igår i sin trädgård hittade min son några svampar under gräsmattan i närheten av en lindträd. Jag gissar att dessa är Stjärnhovstryffel. Gissning men inte säkerhet!
Kan man frysa de? I så fall hur länge kan man förvara de?
Det ser ut att vara stjärnhovstryffel. Jag vet inte hur man tillreder den.
Var i landet är den hittad? Jag kan inte avgöra om det är stjärnhovstryffel enbart efter bilden, eller om det möjligen kan vara en Tuber-art? Behöver mikroskoperas för en säker artbestämning.
Tack för svaret. Min son hittade de i sin trädgård i Valje söder om Sölvesborg dvs i Skåne, närmare på gränsen mellan Blekinge och Skåne. Han grävde lite i gräsmattan för att lägga några plattor. De växte under lind träd som är bara några år gammal.
Om de är i släkte Tuber är de oätliga?
Troligen, synd. Jag lärde mig mycket.
Det finns många Tuber-arter, en del är ätliga delikatesser, medan andra inte. Jag kan inte utesluta trädgårdstryffel, Tuber maculatum eller T. borchii (som jag inte vet matvärdet på) men jag kan dessa arter för dåligt för att kunna ge några besked.
Skulle vilja tipsa om en bra sida där man kan se nästan alla tryffelsorter. T. Borchii (som nämndes) är det definitivt inte. Förmodligen en choiromyces tryffel. Mina hundar hittar dem lite varstans. :-) Vissa äter dem och några säljer dem men utanför Sveriges gränser är de förbjudna att försäljas pga att de kan ge magproblem.
Oj, ser att min länk inte kom med. Men googla på hongoshipogeos