0 15520 visningar

5 svar

Vit svamp i gräsmattan

Åsa

30 aug 2017 kl. 16:30

Hej!
Vad kan detta vara för vit svamp som det växer (massor!) av i min gräsmatta främst under fruktträd och hur kan jag bli av med den…?

1

Joachim Krumlinde

30 aug 2017 kl. 17:00

Det är någon champinjon. Eventuellt kan det vara giftchampinjon. Om de luktar mandel eller liknande så är det en ätlig art. Bästa sättet att bli av med dem är i så fall att äta upp dem. Men jag förstår inte denna motvilja mot svamp på tomten.

0

Marie Hellström

21 jul 2020 kl. 12:38

Sörmland

0

JanAUppsala

21 jul 2020 kl. 12:52

Någon vit champinjon. Lukta, gnugga, skrapa, smaka/spotta - och låt nästa växa sig större.

0

Stor vit svamp i gräsmattan

Fanny

6 sep 2020 kl. 09:47

Stor vit svamp i trädgården. Största hatten ca 25 cm. Skivling. Luktar möjligen mjölaktigt, men inte helt hundra på det. Hittar bara en i svampboken som ev kan vara: mjölskivling, men tycker inte det liknar helt. Växer i Upplands län, kalkrik mark alltså. Vad kan det vara?

0

JanAUppsala

6 sep 2020 kl. 10:07

Inte mjölskivling! - men kanske någon trattskivling - om den inte växer på ved. Mer info behövs - för mig iaf!  Bild på undersidan, uppgift om träd e.d. i närheten m.m.

Tråden är stängd för ytterligare inlägg

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone