1 5565 visningar

7 svar

Rodnande flugsvamp - Amanita rubescens?

Phalagorn

10 sep 2017 kl. 18:19

Jag har länge varit sugen på att provsmaka Rodnande flugsvamp - Amanita rubescens. Men vill gärna dubbelkolla med experterna här på forumet så att det verkligen är rätt art innan jag tillagar dem. Hittade ett par fina exemplar växandes nära varandra under en björk på en gräsmatta i Laröd, nordvästra Skåne.

0

Phalagorn

10 sep 2017 kl. 18:20

Fler bilder.

0

Phalagorn

10 sep 2017 kl. 18:21

Fler bilder.

0

Phalagorn

10 sep 2017 kl. 23:55

Jag är fortfarande nyfiken på flugsvamparna jag hittade idag, har förvarat dem i en pappåse i kylen i väntan på svar. De rodnar i hattköttet, skivorna och foten så då bör det väl vara rodnande flugsvamp?

0

Andreas Nilsson

11 sep 2017 kl. 19:40

Det är rodnande flugsvamp som du har hittat. Om du så absolut vill provsmaka den bör du tillaga den länge eftersom den är giftig rå. Var uppmärksam på att den kan förväxlas med andra flugsvampar, som t.ex panterflugsvamp eller brun flugsvamp, men dessa rodnar inte när du bryter på dem.

0

Phalagorn

12 sep 2017 kl. 05:08

Jag valde att provsmaka lite av den rodnande flugsvampen jag hittade. Stekte en fjärdedels stor hatt och en hel liten. Smakade bra, men vill inte påstå att det är en fyrstjärnig stor läckerhet som det står i en del äldre svampböcker.

0

Andreas-Nilsson26

12 sep 2017 kl. 10:17

Jag har också ätit den en gång. Smaken var väl ok men det är ingen svamp jag går stora vägar ut för att plocka. Jag vet att tyskarna är förtjusta i den.

0

Tereza N.

29 aug 2021 kl. 14:30

Jag kommer från Tjeckien, där tycker man att det är gott att äta den panerad. Man använder hela hatten.

Tråden är stängd för ytterligare inlägg

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone