0 2676 visningar

11 svar

Champinjon

frokenflitig

13 sep 2017 kl. 18:11

Hittade denna ståtliga vita svamp i barrskog i Götaland, Skaraborg. Kan det vara en champinjon?

0

frokenflitig

13 sep 2017 kl. 22:05

Ingen som vet?

1

bra svar

Hans von Essen

14 sep 2017 kl. 09:30

Kolla i boken på Knölfotad snöbollschampinjon (Agaricus abruptibulbus). Den gulnar, ser jag. Jag har dem också hemma i barrmattan under granar ganska mycket just nu. Ätlig och god, men varning för hög kadmiumhalt.

0

frokenflitig

14 sep 2017 kl. 22:03

Tack för svar! Blev dock för osäker och slängde den. Nästa gång vågar jag kanske provsmaka. Vore ju skoj med champinjon från naturen istället för mataffären.

0

mumrik

14 sep 2017 kl. 22:09

Tyvärr är det så att man kanske inte alls ska äta champinjoner i någon omfattning.

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/mat-och-dryck/svamp/champinjoner—risker-om-du-ater-for-mycket

0

Ances

15 sep 2017 kl. 10:51

Hej!
Jag undrar om detta är cgampinjoner?
Växer utanför min hästhage i södra sverige.

0

Michael Krikorev

15 sep 2017 kl. 11:09

Ja, det är en champinjon. Kolla närmare på knölchampinjon och snöbollschampinjon: http://svampguiden.com/champinjoner/

0

Ances

15 sep 2017 kl. 11:54

Tack!
Jag blev osäker så svampen blev liggande över natten på min köksbänk och börjafe bli lite dålig, jag snabbade mig då att laga till dem, men efter jag ätit dem så mådde jag illa hela dagen, så då blev jag osäker igen :-/

0

MihTo

15 sep 2017 kl. 22:32

Hej. Barnen hittade denna svamp under ett stor träd, på gräsmattan, i parken bredvid skolan (i Lund). Vi undrar om den kan vara Knölfotad snöbollschampinjom, en annan typ champinjon, eller… vit flugsvamp (amanita virosa)?

0

mumrik

16 sep 2017 kl. 00:56

Det är ivf inte vit flugsvamp. Den är som namnet antyder vit, helt vit, skivor och allt och oföränderligt så. Vit som döden. ;-)

0

MihTo

16 sep 2017 kl. 08:23

Tack mumrik, du har rätt, det kan inte vara vit flugsvamp. Sporavrtycäket är mörkbrun, män kanske svampen luktar lite Karbolsyra så tänker jag faktiskt att arten kan vara
Agaricius xanthoderma, Karbolchampinjon.

0

Ingmarie Söderström

21 aug 2021 kl. 17:04

Hittade denna i barrskog en meter från en gran. I Sörmland Katrineholm. Den luktar gott men jag blir nojig ändå. Ljust rosa lameller o en typ av ring som lossat när den växte. Vad tror ni?

Tråden är stängd för ytterligare inlägg

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone