0 1869 visningar

8 svar

Svampgrupp vid basen av gammal björkstubbe. Art?

Bengt Stridh

9 okt 2017 kl. 23:10

Har nog aldrig sett så mycket svampar på vår tomt som i år (Gäddeholm, Västerås). Vore kul att få namn på dem också... Brukar lägga in i Artportalen. I söndags fann jag denna snygga grupp vid basen av en gammal grov björkstubbe. Stubben fanns på tomten 2005 när vi kom hit och stubben blir alltmer murken. Jag funderade på honungsskivling, men är osäker. Vad tycks?

0

ML

9 okt 2017 kl. 23:21

Jag tror mer på Fjällig tofsskivling.
De växer på murken lövved.

0

Phalagorn

10 okt 2017 kl. 09:33

ML, det är inte fjällig tofsskivling - Pholiota squarrosa, de har fjällig fot och ett mer taggigt utseende.

0

JanAUppsala

10 okt 2017 kl. 09:57

Tycker att det mest liknar piltofsskivling - som inte alls är monofag!

0

Bengt Stridh

10 okt 2017 kl. 23:28

Tack för tips! Släktet i alla fall inringat. Får kolla mera på den.

0

Michael Krikorev

11 okt 2017 kl. 12:07

Är den besk/bitter i smaken? Ser ut som ringbitterskivling, Gymnopilus spectabilis..

0

Bengt Stridh

15 okt 2017 kl. 10:47

Kollad den igen igår. Den största hatten var nu 15 cm i diameter. Smaken var möjligen något besk. Hattens yta tätt fjällig där en fjäll var uppåtböjda (utesluter ringbitterskivling?), se bilder, trådig mot kanten och med tydligt klibbig yta. Köttet blekgult. Brunaktiga glesa fjäll på foten under ringen. Om man nycklar den i släktet Pholiota i boken Svampar hamnar man närmast på “piltofsskivling” (som nu verkar heta Pholiota adiposa Slemmig tofsskivling). Det står på den att fjällen är glesa, vilket inte stämmer så bra, men det är det närmaste jag kommer i nyckeln. Synpunkter?

Tråden är stängd för ytterligare inlägg

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone