Hej!
Eftersom det råder kantarellbrist i mina svampskogar i år, de flesta ställen verkar tyvärr sönderbökade av svin, så har jag breddat mig och börjat plocka lite soppar istället. Framför allt K-J och en del strävsoppar. Det är ju kul att öppna ögonen för lite nya svampar, så inget ont som inte har nåt gott med sig antar jag.
Nu till mitt dilemma, jag har försökt läsa på och söka information om soppsnyltingen, framför allt i gamla trådar här på forumet. En illa angripen svamp eller långt framlidet angrepp är ju inga problem att känna igen, den svampen vill man inte gärna ta i sin korg. Men jag har börjat “se angrepp” i nästan varenda svamp jag plockar upp, och vet inte riktigt var jag ska dra gränsen. Jag vill absolut inte plocka hem och torka svamp som kan göra mig eller andra sjuka, men jag vill heller inte slänga 95% av allt jag hittar utan bra orsak.
Bild 1, den svampen får uppenbart stanna i skogen.
Bild 2a, växer snett utan synlig orsak, och hade nog ganska bred fot innan grovrens, men ser i övrigt helt frisk ut.
Bild 2b, nåt vajsing med hatten utan synlig orsak, ser annars frisk ut.
Bild 2c, växer snett, med ganska stor fot, och hatten är påverkad åt det håll den lutar. Har sett andra liknande svampar där den påverkade hattdelen börjat bli vit och där den känns mer uppenbart angripen. Men frågan är om det här är illa nog för att kasta?
Jag kanske nojjar för mycket, alla tre känns fasta och fina och doftar gott. De åker förmodligen med i torken, men jag önskar att det vore enklare att avgöra vad som får följa med hem och inte. Framför allt svamp 2c är den jag är mest i valet och kvalet över. Hur hade ni gjort?
Sen har vi de som är lite gula i foten, svamp 2, 4 och 6 på bild 3. Det är inte hål som efter en larv utan bara gulfärgat kött helt enkelt. Prickarna i svamp 4 och 6 skär jag nog bort och låtsas inte om, men svamp 2 känns ganska rejält “angripen?”, men ser i övrigt väldigt fin ut. Jag tänker också att det handlar om hur långt ner jag plockar svampen, hade jag tagit den lite högre upp hade jag kanske inte sett det gula alls.
Råd eller glada tillrop mottages tacksamt.
Svar till: Soppbiten och snyltingförvirrad
/Patrik
Kul att du breddar dig, det finns mycket att lära och upptäcka! Jag tycker att alla tre Karl Johan på andra fotot ser jättefina ut, möjligtvis att 2c har lite onormalt uppsvullen fot, men om den känns fast, inte har några gula prickar och luktar bra är den bra. På nedersta fotot skulle jag kasserat den vänstra som ser lite angripen ut på både hatt o fot. De övriga på tredje fotot börjar bli på foten angripna vilket syns på de gula fläckarna. Men hattarna ser jättefina ut. Jag skulle skurit av minst halva foten, känt på att den är fast o fin och luktar bra och använt resten. Om man torkar Karl Johan som inte är helt helt prima kan en del vita bitar bli liksom ofräscht gulbruna. De slänger jag.
Tack för svaren!
De som är uppenbart mögliga får naturligtvis stanna i skogen, det är mer frågan om var man drar gränsen mellan 100% ok och eventuellt angripen. Bra tips att sortera bort de som inte ser fräscha ut efter torkning.
Man ska inte plocka och bära hem sjuk svamp - och absolut inte torka eller tillvarata den på annat sätt!