Idag hittade vi som en koloni, ett tjugotal svampar på en area av 1x2 m, av ljusgula/nästan vita svampar. De växte i blandskog i ett mycket fuktigt parti under ett träd. Svamparna är som kraftiga kantareller med ljusgula hattar och vita ådror som går ner längs stammen.
Om det inte är blek kantarell, kan den förväxlas med någon giftig svamp? Stort tack på förhand!
Lite svårt att se pga otydliga foton. Kan inte avgöra om det är kantareller av det fotot, behövs en bättre belyst bild på undersidan inklusive hela foten. Den ensamma stora soppen är en karl Johan. De övriga ser ut att vara karl Johan och kanske även en eller ett par brunsoppar, men bilden är lite för otydlig för att jag ska kunna uttala mig säkert.
Ett tips till nästa gång är att starta en ny tråd för varje ny fråga, alltså en art per fråga.
Nej, det är inte kantareller! Kan inte avgöra vilken art, men jag ser att det inte är någon av matsvamparna! Så ät dem inte även om de ser fina ut och luktar gott.
Förstår, lätt hänt. På senaste bilden syns tydligt att svampen har skivor. Kantareller har bara åsar, inte skivor. De har också samma färg på hela svampen och inte mörk fot.
Det ser ut som att de stora är Karl Johan och de små är brunsopp. Brunsopp blir grön på rören om man trycker på dem. Tja hur ska man förklara skivor/åsar..? Skivor är tunna och många och en del för sig, ofta olik andra delar av svampen i färg och konsistens. Man kan pilla, dra eller skära av en skiva och har då en platt liten skiva. En ås är bara som en hopskrynklad del av hattens undersida… Det känns inte som en så bra förklaring. Nån annan har säkert en bättre. Men frågan var bra!:-)