Hittade dessa i gran/tall/blandskog. De doftar inte så mycket faktiskt, väldigt svag doft. Inte så mycket fiskdjur heller. Jag smakade på skivorna och de har en väldigt lätt stingande smak, fortfarande mild. De små svamparna hade lite mer sting men inget som var för brännande eller starkt. Är det sillkremlor dessa?
Röda nyanser på fötterna på många av dem, men vissa är helt vita, speciellt de små.
Om den inte smakar skarpt (och det känner man tydligt) är det inte giftkremla. Det finns (med tanke på det senaste inlägget ovan) flera skarpa och därmed oätliga kremlor som är röda på foten. Vad är det för smak du känner? Fagerkremla till exempel har en smak som beskrivs som att tugga på en blyertspenna. (Vilket inte är så gott och därför är den ingen matsvamp) Men om den verkligen luktar skaldjur “borde” det vara sillkremla.
Då kan du utan risk äta dem, eftersom de inte smakar skarpt. (Gäller BARA kremlor) Men om det är sillkremla eller inte kan jag inte svara säkert på.
Detta är ingen av de ätliga kremlorna. Vissa människor känner inte den skarpa smaken, men magen kan ändå reagera. Dessa är absolut inte någon sillkremla eller någon av de kända matkremlorna, så jag skulle avråda från att äta dem. Det är möjligt att du kan äta dem utan påföljande besvär, om de verkligen är mildsmakande, men jag skulle inte chansa när det finns så mycket annat gott. Är den bara lite skarp kan det vara lackkremla, Russula rhodopus. Ingen matsvamp.
Va, oj! Så intressant, jag aldrig hört att det finns de som inte känner den skarpa smaken!? Då får jag ta tillbaka det jag skrev.
Den är ju definitivt mild. Kanske bara liiten tinglande känsla. Måste även påpeka att jag smakat på giftkremla och då tog jag en liten bit och la på tungan och det kändes som att någon tog ett glödhett järn på tungan. Så jag känner ju av när det är skarpt som attans. Sedan är dessa fynd från olika skogar också, så var inte från samma mycel.
Men hur ser du att dessa definitivt inte är en sillkremla/någon ätlig? Eller något av de andra? Vill gärna förstå för att i framtiden veta exakt vad det är jag plockar. Tack för dina svar!
Färgen är ett bra kännetecken för kremlor även om man generellt måste avråda från att använda det.
Skarpa klara färger speciellt rött oftast inte matsvamp. DETTA GÄLLER ENDAST KREMLOR
Denna lyser ju i klarrött och kontrasten med det rent vita köttet talar om att den inte är en matsvamp
Det är röda nyanser på köttet, och på många bilder på ätliga kremlor är det rött också. Förstår inte riktigt resonemanget, Thomaz! Om färgen är ett bra kännetecken men att man ska avråda från att använda färgen? :)
Hade uppskattat om du, Michael, kunde förklara hur du ser att dessa definitivt inte är Sillkremlor? Lackkremla är ju väldigt skarp, samma med giftkremla. Dessa är alla väldigt milda.
Hej där..att michael kan säga att det inte är en sillkremla gissar jag beror på avsaknaden av bruna fläckar, som uppstår vid tex tumning! Vad gäller smak kan väl ändå även matkremlor, och då i synnerhet sillkremlor vara ngt skarpa som väldigt unga, eller? En sak jag dock inte förstår är varför dom skulle vara oätliga utifrån färg och fot! Jag har plockat mängder av hyffsat röda kremlor med rödflammig fot i trakten av Tylösand senaste veckorna som inte varit skarpa! Tvärtom smakliga!! Vad jag däremot förstått är kremlornas otroliga skillnader sinsemellan!
Hej Walid. Kanske är det något som kommer med erfarenhet, det där med färg. Storkremla är ju mer matt i färgen än en Lackkremla. Den kremlan du har på bild skulle jag gå förbi helt enkelt baserat på färg. En Storkremla eller Vin känner man igen både på färg och växtplats. Och många av de vanligaste matkremlorna är 100 x vanligare än många andra. Stor och Tegel finns i Tusental i en någotsånär mogen Tallskog medan andra är sällsyntare.
Men jag har även ätit kremlor som varit rätt milda och med mindre lyckat resultat. Så skarpheten är en regel Färg en annan och växtplats en tredje. Många faktorer måste vägas in om man skall komma vidare Men det skall villigt erkännas. Har aldrig ätit en röd Sillkremla.
Vet inte vart de växer och tror inte jag sett nån heller.
Variationen i hattfärg är stor bland Sillkremlorna.