26 sep 2018 kl. 17:23
Hej igen! Jag behöver era tips om hur jag “morskar till mig” när jag går i skogen. Jag går gärna i skogen, ibland har jag sällskap med mig och ibland går jag själv. Mina vändor när jag går ensam blir tyvärr inte så långa då jag känner mig otrygg och småskraj, något som jag vill komma tillrätta med. Logiska argument att det är osannolikt att träffa på en björn liksom en galning ute i svampskogen fungerar tyvärr inte. Egentligen vet jag inte vad jag är rädd för att ska inträffa, utan jag känner mig allmänt otrygg och försvarslös då jag går själv. Någon av er som har tips på hur jag kan komma tillrätta med denna begränsande känsla (förutom att ta jägarexamen och skaffa ett gevär)?
Ta med dig bra utrustning. En rädsla kan ju vara att gå vilse så en gps kan vara bra att ha. Sen kan du ju även bära med dig tändare, en extra varm tröja, en morakniv, stadigt med fika osv. Tänk lite “överlevnad” och ta med utrustning som hjälper. Det kanske skulle kunna få dig att känna dig mer trygg, lite sådär “nu är jag redo för allt”
Bra förslag, men för mig som gammal skogsmänniska, genom arbete såväl som hobby, är de allra viktigaste förnödenheterna lämplig klädsel, karta - helst en orienteringskarta - och gärna en kompass.
Skor som du känner att du kan springa i om du behöver. Kniv, tändare, några tamponger om du behöver göra upp eld (om man vecklar ut en tampong blir den utmärkt tändmaterial). Jag har en handheld gps, och gör alltid en waypoint wid bilen. Kolla efter möjliga flyktvägar - typ träd som är enkla att klättra upp i om behov föreligger. Ett par protein bars om du går vilse. Vatten.
Detta är inget du kommer att behöva, det är enbart för känslan av säkerhet. Att man vet att man har resurser om det skulle knipa.