Hej! Jag jobbar som fruktträdsbeskärare och skulle vilja få lite hjälp med bedömning av en svamp som jag hittat inne i håligheter i stammen.
Jag har påbörjat beskärning i ett träd som uppenbart har röta utbredd i stam och krona.
I nedre delen av stammen är två större snitt gjorda vilka inte har vallat över pga dess storlek. Inuti stammen i dessa två snitt hittade jag fruktkroppar av svamp som möjligen skulle kunna vara honungsskivling men jag är inte säker. I veden syns vitt mycel men inga svarta rhizomorfer. Veden är starkt porös och går att gräva ur med handen. Jag gissar att det är snabb nedbrytning på gång. I kronan växer också ticka.
Kan någon avgöra om det är honungsskivling, bättre än jag. Jag är tveksam för den är inte helt lik annan honungsskivling som jag har sett på annan plats. Inga fruktkroppar är synliga längs med stammen eller vid basen på trädet. Endast inuti trädet. Bladverk och krona ser frisk ut förutom vattenskott pga tidigare hårda beskärningar.
Jag funderar på om det kan var amillaria tabescens
Tacksam för svar.
Ser inte riktigt ut som en honungsskivling med de mörka skivorna. Något sprödskivling skulle jag tro passar bättre, t.ex. tuvspröding (Psathyrella//Homophron spadicea).
Har aldrig sett - eller hört talas om - ngn sprödskivling med refflad fot!