Jag vill lära mig mer om musseroner för att våga plocka de ätliga musseronerna i släktet tricholoma. Som jag förstått det kan det vara ett knepigt släkte att lära sig. Är boken “The genus tricholoma” bra om man som svampplockare vill lära sig mer om matsvamparna i släktet och kunna skilja dem från de giftiga och oätliga sorterna? Är den pedagogiskt upplagd?
Hej Niklas. Vet egentligen inte så mycket om boken. Vet däremot att de ätliga musseronen är få i förhållande till antalet arter i släktet.
Men musseronen är intressanta med många sällsynta arter rödlistade mm. Det är min högst blygsamma åsikt. Vill inte göra dig besviken men… Jag har funderat i de banorna jag med.
Tycker också musseroner är intressanta. Äter streckmusseron och jordmusseron (men inte längre riddarmusseron). Har ingen erfarenhet av boken men hittade en recension här http://www.mykoweb.com/book_reviews/Genus_Tricholoma.html
Har hela livet - varit intresserad av all svamp, även musseroner, givetvis också av andra släkten än Tricholoma. Vi äter bl.a. vårmusseron (en absolut favorit) som gynnsamma år - dock inte detta - kan skördas i stor mgd., iris-, höst- , poppel-, silkes-, ängs-, plugg- och blåmusseron och även flera av de mlm illa omtalade - och som jag givetvis inte rekommenderar! - säsom barr-, riddar- och kant- m.fl..
Det finns också den här som är lite billigare. Kanske värt att skaffa båda?
https://www.summerfieldbooks.com/the-genus-tricholoma-in-britain~3451
Har inte sett just den, men har Boletesboken som har varit väldigt användbar för mig. Jag är dock ingen expertbedömare av den här typen av böcker.
Jag hade läst att böckarna täcker de flesta arter i Europa, så jag kontaktade Kibby för att fråga om detta stämde och fick ett väldigt utförligt och vänligt svar.
“Many thanks for your email. My books will cover a large proportion of the species in Sweden, particularly the boletes, Russula, Amanita, Tricholoma and Agaricus. In Lactarius you will have a number of northern subarctic and arctic species associated with conifers which we lack in Britain but otherwise you will have all of our species. The books are for the most part designed to be useful to the amateur who may not have access to microscopy, the exception being Russula where a microscope is essential if you wish to be absolutely certain of what you have (although the keys are mostly macroscopic). The bolete, Lactarius, Agaricus and Amanita keys do not require a microscope.”
Slutade med att jag köpte direkt av honom, vilket var lite billigare. Kan tillägga att böckerna är i lite tråkigt format. Ringbundna A4.
Tack för era synpunkter och informationen.
Bra tips mumrik om The Genus Tricholoma in Britain. Ska fundera lite på hur jag ska göra.