Hittade dessa i mossig tallskog, belägen ett par timmar norr om Göteborg. Är det blodchampinjoner jag hittat? De stod i grupp, och rodnar vid skrapning.
Svårt att se några fjäll under ringen, tycker jag.
Hatten är vit och fjälligt brun.
Blev fel bild på ringen, här är den.
Kremlorna har svagt rosa hatt.
Svagt rosa hatt och blir lite brunaktiga mot mitten.
Kremlan har vit fot och vita skivor. Många inlägg här men jag får bara ladda upp en bild i taget som det verkar, vilket gör det hela problematiskt. Ber om ursäkt för det.
Javisst!
Mitt svar:“javisst” var och är svar på blodchampinjonfrågan. Det var då det FÖRSTA svaret på frågan, men den här sajten tyx tyvärr inte alls funka!!..!! Behöver nog vård….
Titta på klockslagen på inläggen, Jan. Ni skrev i princip samtidigt.
Du var inte med då, Mumrik!, så du kan givetvis inte veta att när jag svarat, så FANNS bara mitt svar där. Att det var så, är ett av skälen till att jag alltmer misstror Svampguiden s.lat.
OK. Om du såg bara ditt svar efter att du skickat formuläret, då är det ju lite märkligt.
Hej.
Tack för tipset, om blodchampignon. Ja, den svampen syns möjlig att känna igen!
Kremlan…
Jag har själv sparat några ljusare, samt ett par mörkare röda kremlor, med vit fot.
Koll syns säga, att röda kremlor med vit fot, inte är giftiga. Giftkremlan (klarröd, så
inte denna kremla), anges inte heller vara giftig, men ett frågetecken.
Ja, frågetecken, varför?
Obehaglig smak, kanske.
Mandelkremla ser ut att stämma mera med färgen, än Vinkremla?
(Jag kan inte kremlor, så tittar bara på foton, och jämför färger. Mandelkremlan
- 5 * - ser ut att vara “varm” i färgen, och blekare. Vinkremlan syns stöta mot
“lila” (blå blandning i röd färg), vilket Din svamp inte syns ha.
Jag skulle gissa på vinkremla, steka den i smör/margarin, salt&peppar;, samt
smaka av den, om jag var Du.
Hur smakar den?
L
Grovt förenklat är det faktiskt SÅ enkelt, att en kremla som smakar GOTT - smakprov av frisk skivor - också ÄR god. (OBS! Detta gäller BARA kremlor!!!)
Kremlor på dålig blixtbild kan många ggr vara mycket svåra eller “ännu svårare” att identifiera. Även med en bra dagsljusbild, som visar de viktiga detaljerna, kan det vara svårt.
Mandelkremlan är en av våra stora svampläckerheter, vinkremlan ungefär “ätlig”!Dina kremlor är dock helt klart varken mandel- eller vinkremla, utan någon annan, “troligen” sämre art. Hur dålig/bra kan du låta ett smakprov avgöra. Märk väl att jag satte dålig först…
Jag tror detta är en KUNGSCHAMPINJON, kan det stämma? Den är dock ganska mörk med mörk fot.
Det är absolut inte kungschampinjoner! Och alla champinjoner har ring. Ser ingen ring på dina svampar! Med hjälp av bilderna vill jag inte säga mer än så!
...och du borde ha startat en NY tråd för din fråga!