0 1636 visningar

4 svar

Är detta fjällig bläcksvamp?

ChristianThoresson

18 okt 2018 kl. 11:47

Hej, någon som vet om detta är fjällig bläcksvamp? Är den god så att det är värt att plocka den?

1

bra svar

Jonet

18 okt 2018 kl. 12:04

Ja det är fjällig bläcksvamp. Den är väldigt god men måste tillagas tämligen omgående. Vi gjorde misstaget att plock på väg till jobbet för något år sedan och lät dem ligga i bilen under dagen eftersom det var runt 5 grader och bilen stod skuggigt men det var bara att kasta dem sedan :(

0

ChristianThoresson

18 okt 2018 kl. 12:11

Växer på en hed på Hisingen i Göteborg.

0

ChristianThoresson

18 okt 2018 kl. 12:13

Tack så mycket för hjälpen, då ska ja plocka mina första exemplar idag. Kul! Förslag på tillagning?

0

mumrik

18 okt 2018 kl. 14:54

Samma som alltid. Stek i mycket smör! ;-)

Skämt åsido, stuvningar tycker jag inte blir så lyckat, då svampen är ganska lös i köttet. Personligen steker jag den gärna länge för att försöka få till lite knaper. Ska man ha göra sås till en maträtt så strö hellre den stekta svampen ovanpå det hela än rör ner den i såsan. Det är som JAG gör. Det kan finnas andra knep.

Tråden är stängd för ytterligare inlägg

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone