0 1079 visningar

3 svar

Misstog denna för blek kantarell.

Devile

21 jul 2019 kl. 17:44

Den följde med i korgen men jag tyckte den var lite för grå och när jag tittade närmare på den så är det skivor den har och inte åsar, vad kan det vara? Den chillade vid en grässtig med massor av lövträd bakom (asp, björk framför allt)

1

bra svar

HLilja

21 jul 2019 kl. 18:05

Det skulle ev kunna vara en liten mjölskivling. Den har en doft av nymalen mjöl, men det finns även andra svampar med liknande doft. Ska du vara säker så kolla färgen på sporerna som ska vara rosa och inte vita. Misstänker dock att ditt ex är för ungt för att ge ifrån sig sporer. Ät aldrig vita skivlingar utan att vara 100% säker!!

0

Devile

21 jul 2019 kl. 18:29

Nu när du säger det så hittade vi antingen mjölskivling eller sommartrattskivling där för några dagar sedan, jag åt inte dom heller men dom luktade deg iaf!

1

JanAUppsala

21 jul 2019 kl. 20:06

Visst ser det ut som en mjölskivling - som fick sitt namn redan på rågmjölets tid!

Tråden är stängd för ytterligare inlägg

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone