Wow, vilken jättefin blek ostronmussling! Mycket bra matsvamp.
Ja, den har hittat död lövved att leva av. Den godingen växer inte alls - eller bara otrooligt sällan - på barrved.
Är ni säkra på att det inte är den dödligt giftiga Öronmusslingen? Jag hade inte vågat ge mig på någon sådan ljus mussling iaf.
Helt säker att det inte är öronmussling för den finns mycket häromkring. Jag har då överlevt den, fast jag tycker inte den är så god. Jag vet att den svampen är omdiskuterad. Det jag senast hört är att personer med dåliga njurar ska låta bli den.
Svampiana, läs och betänk http://www.svampar.se/smf/smt/SMT_2005_1.pdf
Alltså, förstår inte varför man vill ta sådana risker att äta en svamp som folk har dött av, men det är ju upp till var och en (:
Man får ju överväga och komma fram till om man anser det vara riskabelt eller ej efter den information som finns. Ingen, vad jag vet, förespråkar att man ska äta mycket av den. I det enda aktuella fallet, där folk dog, åts det stora mängder av den och alla, såsom jag hört, hade kända njurproblem sen innan. Och man har inte kunnat fastställa att den skulle vara giftig. Men stenmurkla har jag slutat äta helt! Där är det tydligt påvisat att det finns skadliga ämnen som aldrig lämnar kroppen. Jag har, efter många års övervägande, kommit fram till att göra så trots att jag älskar den svampen och trots att min farmor blev gammal trots att hon ätit mycket av den osv.
Har du åkt bil nån gång?
Antar att du äter lömsk flugsvamp och allting JanA wow så cool du är!!
Svampgifter är inte utforskade tillräckligt och därför tillhör det common sense att inte äta svamp som innehåller minsta lilla misstanke om gift då det kan ge andra konsekvenser som man inte vet om. Men absolut jag håller med HLilja
Skulle aldrig falla mig in att äta lömsk flugsvamp eller ngn annan farligt giftig svamp. Däremot har jag kanske genom åren ätit fler ofarliga/goda arter än de flesta andra, nu levande galningar - och dessutom visat många goda så väl som dödliga arter på utställningar under de senaste c 56 åren.
Alla risker är relativa. Trafiken är en större fara än att ta fel svamp och var och en får bestämma hur säkra man är. Det sjuka är dock att det är väl känt att alla champinjoner är cancerframkallande men ändå får de fortsatt säljas. Precis som med andra svampar varierar giftigheten mellan personer på ett sätt vi har dålig koll på.