0 1164 visningar

4 svar

En Karl Johan som inte är en Karl Johan

Sten-Ivan Bylund

2 aug 2020 kl. 17:52

Hej,
Plockade igår 1 augusti små Karl Johan. Ca 5-7 cm höga. Svälld fot, nedbruten hatt. Svamparna plockades i barrskog nära Tjusjön Haninge. Nära Sandemars gods.
När vi delade svamparna visade det sig att det är en skivling. Ooops.
Då är det inte Karl Johan. Dessvärre hittar vi ingen tänkbar skivling i vår svampbok.
Vore kul att få tips på vilken skivling det kan vara.
hälsningar Sten-Ivan

0

HLilja

2 aug 2020 kl. 18:09

Det är någon spindelskivling/spindling. Det finns VÄLDIGT många, kan bara ett fåtal. Inte alls säkert den finns med i din svampbok. Hur som helst ingen matsvamp.

0

Svampfia

3 aug 2020 kl. 09:46

Oj då! Här kan det gå fel. Som du ser har svampen skivor under. En sopp har aldrig skivor utan är slät och har rör

0

Alma

4 aug 2020 kl. 18:28

Ett bra exempel på att man måste alltid titta under svampen inan man plockar .

0

Helen cf

28 aug 2023 kl. 19:55

Hej! Plockade här i gråbo, också en Karl-Johan som jag trodde, då foten är tjock och hatten brun, den luktar skog, men ser nu då jag är hemma lite skrynklig och med en mörkare fot, tänker inte äta den,  för nu blev jag osäker på karljohanssvamp, för de är ju hemskt ledsna ka,. Mvh Helen

Tråden är stängd för ytterligare inlägg

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone