0 630 visningar

3 svar

Nybörjare soppar

Rolf

8 aug 2020 kl. 12:07

Hej, jag skulle behöva hjälp att identifiera tre olika svamptyper. Samtliga plockade i blandskog i närheten av umeå. På fyndplats gott om blåbärsris, tall och inslag av Björk. Både mindre gläntor och i anslutning till stigar.
Den ensamma svampen tror jag mig veta är en strävsopp, och de med grövre rör under påminner om kosopp, men en elastisk kropp. Men det är min första gång som jag plockar själv och vågar inte chansa.

Tack på förhand!

1

bra svar

HLilja

8 aug 2020 kl. 14:00

Kul att du kommit igång att plocka svamp och mycket klokt att inte chansa!
Överst är det någon strävsopp, är inte bra på att skilja dem åt. Har de vuxit med björk el gran borde det dock vara björk- eller gransopp.
Mittenbilden visar smörsopp.
Längst ner är det örsopp.

0

JanAUppsala

8 aug 2020 kl. 14:42

Den första bör väl vara “tegelröd björksopp; betr övriga håller jag helt med HLilja.
Jag tycker du ska ange träd- och buskarter inom c 10m avstånd från hitte-svamparna, speciellt när det handlar om mykorrhizasvampar.

0

Rolf

8 aug 2020 kl. 14:56

Stort tack! Ska ha det där med ”träd och buskar inom 10 meter” i åtanke framöver.
Trevlig helg.

Tråden är stängd för ytterligare inlägg

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone