0 1184 visningar

6 svar

Ormar

Harry

21 aug 2020 kl. 16:57

Hej jag undrar om ormar försviner om man stampar i marken. Det fick jag lära mig när jag var liten . Men stämer det. Törs ej gå in i en skog

0

JanAUppsala

21 aug 2020 kl. 18:59

Att stampa för att skrämma en orm är väldigt dumt. Det är stor risk att du trampar på den och retar upp den.  Var försiktig, se dig för, ha bra på fötterna - och undvik speciellt huggormsrika områden,  Googla på ”stampa mot ormar” och kolla råden!
Att se sig för är bäst!

0

Svampfia

21 aug 2020 kl. 19:15

Fy vilket elakt svar till någon som är ormrädd! När du kommer och går, utan att stampa så försvinner ormen så fort den kan. Se till att ha stövlar eller kängor som har höga skaft ifall du skulle ha oturen att komma för snabbt nära ormen och trampa på den. Jag kan ärligt säga att på 30 år och ofta ute i skogen så har jag sett orm kanske 7 gånger. Tänk på vad du har på fötterna så kan du gå säker i skogen

0

JanAUppsala

21 aug 2020 kl. 20:03

Hoppas Harry är förståndigare än Svampfia!

0

Svampfia

21 aug 2020 kl. 20:12

Förstår inte varför du säger så? Rent generellt känns du som en missnöjd person. Jag är ärlig i min bedömning och har man stövlar/kängor med högre skaft är risken minimal att bli ormbiten.

0

Joachim Krumlinde

21 aug 2020 kl. 20:31

Jan A har rätt, man ska inte stampa i marken. Stövlar eller kängor med höga skaft räcker bra, då kan inte ormen bita igenom om man skulle råka överrska den.

0

Svampfia

21 aug 2020 kl. 20:40

Precis vad jag skrev… Tycker att han uttrycker elakt och på ett sätt som kan skrämma personer som är ormrädd bort från skogen. Han är ofta kantig och otrevlig i sina svar

Tråden är stängd för ytterligare inlägg

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone