Är det någon som kan hjälpa mig med att identifiera slättoppskivlingen?
Det är av ren nyfikenhet som jag skulle vilja veta mer om de här svamparna. Finns de att få tag på i naturen nu eller måste jag vänta nån månad? Har hela frysen full med kantareller redan….
Hej Mikael!
Utan att vara grundligt insatt i frågan så är jag ändå ganska överygad om att att samtliga ämnen med inverkan på centrala nervsystemet (koffein, nikotin, alkohol o.s.v) kan utlösa en kronisk psykos. Att en fullt frisk person, som en effekt efter konsumtion av toppslätskivling, skulle drabbas av en psykos ser jag som mycket osannolikt. Jag tolkar ditt inlägg “känd för att kunna ge bestående psykiska skador” som den goda viljan att skydda någon från något ont. Jag misstänker dock att du har fel i sak. Kan du ange källan där detta skulle vara känt ifrån?
Hälsningar Jens (som inte har några planer på att skaffa praktisk erfaranhet i frågan, men som tror att Leo är myndig och själv kapabel att ta reda fakta och utifrån detta ta mogna beslut.)
Hej på er alla!
Jag blir alltid lika upprörd när man hänvisar till att en person är myndig och kan själv ta ansvar för sitt intag av droger. Jag hoppas att det skall räcka med en varning om att det kan ge bestående skador skador. Jag arbetar med tvångsvårdade vuxna som just bara har laborerat lite med droger från första början och sedan slutat på institution med ofta stora skador. Så på ren svenska “ge f-n i dessa svampar”
Hej Jens !
Visst är det så, men en varning är alltid på plats eftersom Leo inte anger sin ålder.
Min säkraste källa lever tyvärr inte längre. Hon begick självmord efter några års kronisk psykos p.g.a diverse missbruk. Jag har för mig att hon konstant hörde en röst i huvudet, som uppmanade henne att lösa sina problem på ovanstående sätt. Men vill du ha mer information i ärendet så kan du kontakta närmaste behandlingshem. Där finns gott om människor som är insatta i vad kronisk psykos innebär.
Det är ju så att vissa människor klarar av att berusa sig med droger, och vissa gör det inte. Är man beredd att ta reda på vilken kategori man tillhör, så varsågod för mig.
Följ min guide på http://www.magiskamolekyler.org/htdocs/story.php/view/50 , som tidigare nämnts..
Och sedan så visst kan exempelvis svampar av arten psilocybe trigga en latent psykos som alla andra ämnen..kan även tillägga att svamp/psilocybin är en drog som alla som testat inte går att “missbruka” i den benämningen…inte om man vill ha sitt psyke i behåll..däremot så kan det rätt använt vara ett värdefullt och kraftfullt verktyg.
Men som sagt läs identifieringsguiden…
Må bäst…
//stonErollEr