0 797 visningar

14 svar

Frostvaxskivling

Ulrikkarlstad

24 okt 2020 kl. 18:03

Mer bilder

0

JanAUppsala

24 okt 2020 kl. 18:39

Nej, men säkerligen någon annan av de ätliga vax(skivl)ingarna; disk-, oliv- eller närstående. Dina är synnerligen vitskivade. Växtplatsbeskrivning?!

0

JanAUppsala

24 okt 2020 kl. 18:42

Lägg in extrabilder som svar i din frågetråd! Bättre ån totalspridning!

0

Ulrikkarlstad

24 okt 2020 kl. 19:13

Svamparna växte på ganska näringsfattig jord längs en skogsväg. Gran, tall och björk växte i skogen runt. Tack för svaret Jan

0

Ulrikkarlstad

24 okt 2020 kl. 19:14

Ps de växte i mosstuvor längs vägkanten

0

JanAUppsala

24 okt 2020 kl. 20:45

Både tall och gran betyder att alla nämnda - och fler - är möjliga. Var doften tydlig och påminnande om något? Smak? Slemmighet?

0

Ulrikkarlstad

24 okt 2020 kl. 21:29

Väldigt slemmig men detta beror väll på att det var fuktigt och regnig här i morse. Lukten var mild och behaglig ingen tydlig doft mer än svamp och skog. Smaken är obestämd så vi inte vågat äta dem ännu

1

bra svar

SvenD

25 okt 2020 kl. 23:20

Tycker det ser ut som frostvaxskivling!

0

JanAUppsala

26 okt 2020 kl. 09:14

Den (frostvaxingen) har inte helvita skivor, utan alltid (blek)gula till mlm lätt orangefärgade - åtminstone hos mig här uppe i Svealand!

2

bra svar

Jonet

26 okt 2020 kl. 15:33

Frostvaxing kan se väldigt olika ut. Möljiga alternativ med den hatt- och skivfärgen skulle kunna vara olivvaxing, vitbrun eller vitgrå vaxing men de har vattrad fot så det stämmer sämre. Jag kan inte få det till något annat än frostvaxing.

0

JanAUppsala

26 okt 2020 kl. 18:27

Och jag vill inte tro på “frosting”!

1

SvenD

26 okt 2020 kl. 19:16

På Svampsajten Matsvampar finns en bild på Frostvaxskivling som inte har speciellt gula lameller. Dessutom har i alla fall jag erfarenhet av att kameran ibland inte riktigt klarar av att fånga de ljusa gula färgerna på ett korrekt sätt. Vill inte säga att det är så här men det var en tanke. . .

0

JanAUppsala

26 okt 2020 kl. 21:25

Jag vet mycket väl att svampbilder ofta visar fel färger - har t.o.m. själv!;) ibland bidragit med sådana - men jag har plockat och ätit arten i över 70 år och aldrig sett några frostvaxingar ens någorlunda liknande de på bilden.

1

Michael Krikorev

28 okt 2020 kl. 21:18

Det är utan tvekan frostvaxskivling! Skivorna behöver inte alltid vara gula, och i det här fallet är åtminstone foten gulaktig, vilket inte alltid heller är fallet.

0

Ulrikkarlstad

29 okt 2020 kl. 09:08

Tack Michael för att du gav klarhet efter denna intressanta och lärorika diskussion!

Tråden är stängd för ytterligare inlägg

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone