0 738 visningar

7 svar

Gyllenskivling??

HLilja

5 nov 2020 kl. 16:34

Har aldrig sett gyllenskivling annat än på bilder, men jag kan inte komma på vad detta skulle vara annars…
Den var betydligt gulare i verkligen än vad som ville fastna på bilderna.
Tyvärr fanns inga fräschare exemplar, ringen var illa åtgången och inte sådär tydlig, uppåtstående och rynkad som man ser på bilder…
Växte i gräs vid foten av en mycket stor ek.
Mild och god smak och svag, angenäm men svårbeskrivlig doft.
Den största hatten stor som ett kaffefat.
Hatten fast och lite seg att bryta av.

0

Jonet

5 nov 2020 kl. 20:34

Kan det inte vara någon av honungsskivlingarna?

0

HLilja

5 nov 2020 kl. 20:47

Hmm, tyckte inte det såg ut som honungsskivling…visst finns det väldigt stora sorter, men dessa hade inte prickar på hatten alls på samma sätt som jag tycker honungsskivling brukar ha. Och de var som sagt gula, mer än man kan se på bilden. Men jag håller med om att nu, såhär på bild liknar de ändå honungsskivling.
Har aldrig sett honungsskivling i den gula färgen men det kanske finns? Får gå tillbaka och kolla närmare.

0

SvenD

6 nov 2020 kl. 16:47

Vad tror du om ringbitterskivling (Gymnopilus junonius)?

0

HLilja

6 nov 2020 kl. 18:04

Funderade på den först, tills jag smakade… Den var mild o god.

0

HLilja

6 nov 2020 kl. 18:18

Kan tillägga att skivorna är urnupna, det syns om man zoomar in mycket. Stämmer det, som en av mina böcker sa, att honungsskivlingar har svagt nerlöpande skivor eller finns avvikelser, med tanke på att det är ett komplex av arter?

0

Michael Krikorev

7 nov 2020 kl. 17:27

Tror det är en fjällig tofsskivling, Pholiota squarrosa, som tappat lite av fjällen på hatt och fot.

0

HLilja

7 nov 2020 kl. 18:14

Okej…den beskrivs dock som rättiksmakande i Bo Nyléns Svampar i norden. Jag kände ingen sådan smak. Får väl se om den återkommer nästa år så man får se fräscha ex.

Tråden är stängd för ytterligare inlägg

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone