0 463 visningar

5 svar

Silkesmusseron eller Ekmusseron

Nybörjare

13 sep 2021 kl. 17:20

Hej, jag har plockat på mig (vad det verkar) Silkesmusseron, men efter mycket sökande är jag osäker på om det ändå inte är Ekmusseron (giftigt)...  Har läst att Silkesmusseron ska ha karaktäristiska rosa fläckar, men samtidigt verkar detta inte vara ett måste (eller har jag fel?)
Hittade svampen i löv-och barrskog, men just där den växte var det under barrträd har jag för mig, och i sså fall gran.

Kan någon snäll själ hjälpa mig?

PS. Bilderna där svampen är på en tallrik är tagen dagen efter att de plockades, och då har de hunnit torka och ser inte lika vita ut längre.

0

Nybörjare

13 sep 2021 kl. 17:28

Bilderna bifogades inte så här kommer dem

0

HLilja

13 sep 2021 kl. 17:53

Om du är nybörjare ska du absolut inte ge dig på vita skivlingar! Det kan bli ödesdigert. Och jag tror knappast att någon här på forumet ”vågar” intyga om någon hittat silkesmusseron eller ej enbart efter bilder…

0

Pär Hj

13 sep 2021 kl. 18:04

Lukten är en bra karaktär för många svampar. Silkesmusseron doftar mjölaktigt på samma sätt som riddarmusseron.
I övrigt håller jag med H Lilja.

0

Nybörjare

14 sep 2021 kl. 09:43

Tack för svar Lilja och Pär. <3
De luktar milt men oklart om det liknar på mjöl-doft. Jag tar era råd och kastar svamparna för säkerhetens skull.

0

Jan A Uppsala

14 sep 2021 kl. 10:51

Om du googlar på “silkesmusseron svampguiden jan a” och kollar (i första hand)  träffarna 2.3 och 4, så kan du få se en del om denna mycket delikata svamp!

Tråden är stängd för ytterligare inlägg

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone