Tja, jag antar att det där kan vara ytterligare ett bevis på hur subjektivt det är att identifiera svamp efter deras doft, som jag nämnt tidigare. De som är riktigt kunniga kan möjligen/förmodligen avgöra och hålla med om dofterna som andra riktigt svampkunniga beskriver (“Doftar bläck”, “doftar sjukhus”, “doftar curry”, “doftar tvål”, “doftar rosor”, etc), men den gemene halv-kunniga svampplockaren kan knappast tillgodogöra sig dessa dofter, förstå eller känna igen dom. Precis som med vindrickare antar jag, jag själv kan inte för min själ känna igen smaker och dofter från systembolagets kataloger (“vårig smak med blommig doft”, “en doft av jord och löv, smakar ekfat och lite choklad), trots att jag precis som svamp konsumerar det relativt ofta. Någon av de mest svampkunniga på detta forum nämnde ju också att han brukar fråga folk på exkursion i skogen vad han tycker att svamparna luktar, och att de aldrig svarar samma sak som varandra eller svarar “rätt”.
Kobran, i det fallet man nu ens håller med om att det doftar som beskrivits, möjligen (men bara för att svampexperten X säger att svampen doftar skunksvans, blåklint, eller avslagen öl behöver forftarande inte betyda att JAG tycker dom doftar så, oavsett om det är en “entydig” doft eller ej). Men saken är den att man sen (som nybörjare eller relativt kunnig svampplockare) ska kunna känna igen doften som just det som det beskrivits som. Att kunna sätta doften i samband med sperma/rosor/tvål utan att ha en tvål med sig att dofta på är inte lätt. Det blir lite som att “Jag känner igen doften.. men vad tusan kan det vara?!?”. Om nån sen håller upp en tvål, till och med på avstånd utan att man känner lukten, så blir det väl förmodligen så att “Ja just det ja!!”
Bittermandel kan visst lukta annat än bittermandel. En vän till mig som luktade på snöbollschampinjon (som sägs ska dofta bittermandel) tyckte t.ex. det luktade vanilj. Och jo, han har ätit mandel förut. Så *bittermandel* luktar kanske inte annat än bittermandel, men snöbolls-champinjon luktar snöbolls-champinjon. När man beskriver ett föremål med ett annat föremåls doft är det BARA, uteslutande till 100%, fråga om personliga bedömningar (oavsett om en enorm majoritet håller med eller inte).
Där har du rätt! Champinjon är naturligtvis champinjon och inte mandel!
Det handlar ju om likheter, och det finns i snöbollschampinjonernas komplexa doft en nyans som i alla fall jag tycker är tydligare än mandel, och det är kryddan anis!
Det förutsätter naturligtvis att man känner till just den kryddan!
Vitsen med att identifiera en svampdoft är ju ofta att skilja den från någon oönskad art, och så länge det inte finns giftchampinjoner som doftar vanilj eller mandel så räcker det ju rätt långt att identifiera någon nyans i snöbollschampinjonens doft.
Apropå bittermandel så ligger gyllenskivling / guldtofsskivling rätt nära den doften utan att för den skull dofta champinjon, tycker jag!
När vi nu är inne på dofter kom jag på en händelse från förra hösten.Vi var ett gäng samlade vid en lägerplats, jag tog en runda i motionsspåret o råkade snubbla övre några fina Mandelriskor.Tog dem med mig till kamraterna o bad dem dofta. Förste man sa: Den här doftentycker jag mig känna igen, o så rodnade han över hela kroppen. Hm…..Samtliga män reagerade likadant, de skrattade gott länget o generat.Är det nå´t mamma glömt att berätta?
..några exempel på andra författare som anger spermatisk gällande trådingar (Inócybe) topptråding, sidentråding samt luddig tråding är t.ex;,
sid 114 Fungi Del Sardegna/Brutzo
sid 186-187 Nordens Svampar/Lange
sid 473 Svampar/Ryman
..sen finns andra som beskriver det hellre som jord, dy, nyskurna skärbönor och päron…
Lustigt att ämnet kommer upp. Jag har ju fått hjälp av ett äldre par som är duktiga på svampar.
När de visade mig sotvaxskivlingen och jag luktade på den blinkade damen åt mig och sa “Visst luktar den sperma?”
Så det är tydligen vanligt förekommande bland “svampkännare” att svamp kan lukta sperma.
Den som orkat läsa ända hit och fortfarande har intresse för ämnet spermaluktande svampar skulle kunna lukta på mjölskivling vid tillfälle. Jag sträckte fram en sån till min unga tonårstös en gång och sa att så här luktar sperma. “Jag vet”, sa hon efter att ha känt lukten. Då rodnade jag…
Haha, att olika författare beskriver samma doft som antingen “sperma”, “dy”, “jord”, eller “nyskurna skärbönor” eller “päron” visar bara på hur fånigt det är med hela doft-snobberiet! =) Nu kommer jag få halva svampguiden-flocken på mig som säger att “Yada yada det är du som är fånig Andreas, för du inte kan lukta, och svamp luktar visst si och så och bla och bla!”. Sure, fine, visst! Men det är fortarande ett fånigt och EXTREMT subjektivt snobberi i mina ögon.