0 6120 visningar

8 svar

Svamp på Gotland???

AnnaLena

7 okt 2004 kl. 09:57

Mammsen har flyttat till Gotland och kan inte komma upp och plocka svamp med oss i år. Hon hävdar att det inte finns någon svamp där. Stämmer verkligen det? Är Gotland ett undantag detta svamprike år?

Fundersam AnnaLena

0

lilla my

7 okt 2004 kl. 12:58

Hälsa mamsen att det finns svamp, men att den kan vara lite svår att hitta. Trattkantarellen finns gott om i klintetrakten, och sopp hittar han i skogarna mellan säg alskog och östergarn… men det är ju inte lika mycket som i sörmlandsskogarna.

0

Tommy K

7 okt 2004 kl. 15:31

I fjol höst var jag för första gången på Gotland. Nog har jag en uppfattning att där finns svamp. Jag hittade t ex stolt fjällskivling i sådana mängder att jag inte trodde det var sant.
Vid Hoburgsgubben hittade jag jättefina champinjoner. En, i varje fall för mig, raritet såg jag också; jordstjärna eller vad den heter. Otroligt vacker!!!

0

Irene

7 okt 2004 kl. 19:56

Jag kom hem förra veckan från Gotland, och har aldrig sett så mycket matsvamp där något tidigare år,
men svamptillgången är ojämn, beroende på var det har regnat. När vi var där fanns ingen svamp alls norr om Roma, men söderut var det bra tillgång i betade barrskogar. Tallblodriskor, stolt fjällskivling, snöbollschampinjoner, sillkremlor i massor, mandelkremla, smörsopp, karljohan, rödgul taggsvamp, och t.o.m. en och annan kantarell.

0

SL

7 okt 2004 kl. 21:39

Instämmer, visst finns det svamp på Gotland och även på Fårö. Vid “sittstenarna” på Olof Palmes minnesplats växte igår ett fint exemplar av stolt fjällskivling.

0

Annika Eriksson

8 okt 2004 kl. 21:51

Till nästa år så hälsa din mamma att hon lite tidigare av svampsäsongen besöker alla de trevliga och hävdade ängena. Där kan det nämligen vara ganska gott om svamp av flertal arter.

0

Karl Bertil

17 sep 2021 kl. 21:55

Var med på en orientering på nordöstra Gotland 1955 och såg då Stolt Fjällskivling i sådana massor att jag önskade att svampkorgen fanns med. Så nog finns det svamp på Gotland. Eftersom jag var rekrytmillitär var det dock meningslöst att plocka dem.

0

C-J

17 sep 2021 kl. 22:07

Kan ha hänt en del sedan 1955…
Du har synnerligen ett bra minne!
Haa ha ha ha

0

Tolvansson

18 sep 2021 kl. 10:54

Har precis som K B plockat ENORMA mängder stolt fjällskivling här. Inte på 50-talet utan nu år 2020 och 2021. Hoppas TS mamma lärde sig hitta bra svampställen tillslut.

Tråden är stängd för ytterligare inlägg

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone