0 472 visningar

7 svar

tre arter

Lena M

23 jan 2007 kl. 12:51

av hättor som gärna vill ha ett namn trots den dåliga bldkvaliten. Har någon ett förslag ?

0

Irene A

23 jan 2007 kl. 14:44

Den första är en art som vi har kallat gul kragskivling, Stropharia semiglobata. En finsk mykolog har beskrivit den som växer på älgspillning som en egen art, Stropharia alcis (”älgkragskivling”?). Framtiden får väl utvisa vilket namn den ska ha.

Den andra är en brokskivling, möjligen slåtterbroking, Panaeolus foenisecii. Den är vanlig i gräsmattor. Själv känner jag lättast igen den när den har torkat något, för då får den en typisk grårosa färg på hatten.

Den tredje är nog en hätta (Mycena), men längre än så kommer jag inte med den.

0

Lena M

23 jan 2007 kl. 16:10

Tack Irene, du är alltid på allerten.
Mitt sammelsurium av bilder försöker jag nu att få lite reda i under dödsäsongen och sorterar dem i olika mappar. Tickor för sig, det var snabbt gjort hade samlat på mig femton arter, fortsätter sedan med olika släkten i den mån jag kan och blir det fel så är det väl ingen större katastrof, jag ska ju inte äta dem.

0

Hans v E

23 jan 2007 kl. 16:34

Endast den sista är en hätta, kanske flåhätta.
Den första är ovanligt vita ex av gul kragskivling och den andra ser ut som slåtterbrokskivling.

0

Sortera bilder

Tina Nordberg

23 jan 2007 kl. 16:36

Jag har åxå börajt med att sortera svampbilder som du. Tickorna var de första som fick egen mapp. De är på något sätt roliga att fota.15 stämmer här med.Varför är det inte lika intressant att fota ätliga arter?
Hittar jag en goliatmusseron blir det bilder. Det vill jag lova.

0

Sortera bilder Tina

Lena M

23 jan 2007 kl. 17:25

Varför det blev en mapp av tickor, det var för att de var enklast. Nu gäller det att sortera resten, kremlor, riskor, tickor, soppar för att inte tala om alla obegripliga spindlingar, hättor. På sätt och vis är det bra att vintern varar ett par, tre månader till, så att man kanske får lite reda på alla svampbilder. Lycka till för det önskar jag mig själv. Hej, ifrån

0

Tony S

23 jan 2007 kl. 19:26

Håller med om tidigare förslag på nr 1.
Vad gäller nr 3 är jag tämligen säker på att det handlar om flåhätta.

Tråden är stängd för ytterligare inlägg

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone