0 1212 visningar

10 svar

Svanmp?

Sven

13 mar 2007 kl. 12:49

Vad är detta svamp?

0

gunhild

13 mar 2007 kl. 13:46

Otroligt vacker vad (vilket träslag) växer denna skapelse på och var i landet?

0

Joachim Krumlinde

13 mar 2007 kl. 14:36

Den påminner om judasöra (Auricularia auricula Judae) men man måste veta mer specifikt var i landet bilden är tagen och vilket trädslag svampen växer på. Om det inte är kustnära och i Skåne så måste det vara något annat.

0

Svamp?

gunhild

13 mar 2007 kl. 17:02

Växer inte judasöra på fläder i kalkrika områden på fler ställen än kustnära i Skåne? Svens bild påminner faktiskt om en bild jag sett på judasöra.

0

cicki T Belgien

13 mar 2007 kl. 17:07

0

Judasöra?

Joachim Krumlinde

13 mar 2007 kl. 18:48

Jag vet inte hur långt judasöra har expanderat från skånska kusten vid det här laget, men den växer på många fler lövträd än fläder, bl a ask och alm. Om den är kalkgynnad vet jag inte.

0

Judasöra?

Bo E

15 mar 2007 kl. 16:43

om Sven kommer med lite mer uppgifter så kan ni säkert lösa mysterioet åt honom och oss övriga!

Jag gillar den kinesiska “black fungus” i mat och det vore ju väldigt trevligt att hitta en släkting i Sverige som dessutom är färskvara!

Brukar ni äta den i Skåne eller är den för sällsynt att tänka på i sådant syfte?

0

Judasöra - matsvamp?

Joachim Krumlinde

15 mar 2007 kl. 16:57

Ett fåtal gånger har jag hittat judasöra i sådana mängder att det har lönat sig att tillaga den. Den har dock inte blivit någon favorit för mig, men jag har kanske inte hittat rätt recept ännu. Om man försöker steka den som den är, så hoppar den omkring i stekpannan och stänker fett omkring sig.

0

Judasöra - matsvamp?

Bo E

15 mar 2007 kl. 17:11

Säklerligen!

Den ska nog tillredas i grytor eller Wok med andra grönsaker precis som de kinesiska “öronen”!

0

Judasöra - lustigt namn

cicki T Belgien

15 mar 2007 kl. 17:21

Så vitt jag vet hade Judas sina öron kvar, varav namnet?

0

Lydia

19 okt 2021 kl. 08:01

Ser ut som geletrattingar! De gillar kalkrik mark vad jag förstått.

Tråden är stängd för ytterligare inlägg

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone