Hej Gunhild strålande solsken här i Gästrikland.
Jag fick aldrig veta vad de två arterna hette på ditt första inlägg.
Och en gissning på det nya är
1 klibbticka ( trodde de växte på barrved
2 ingen aning
3 kanske ribbgrynna
Som du ser, gissningar.
Här är ett försök att lista de vanligaste tickorna på björk, baserat på rapporter från hela landet:
1. fnöskticka
2. björkticka
3. zonticka
4. slingerticka
5. eldticka (inkl. svart eldticka)
6. sprängticka
7. borstticka
8. valkticka
9. platticka
10. björkeldticka
11. vinterticka
12. sommarticka
13. cinnoberticka
14. björkmussling
15. svedticka
16. klibbticka
17. tvåfärgsticka
18. lysticka
19. sammetsticka
20. glasticka
21. skivticka
22. snövit ticka
23. sidenticka
24. strumpticka
25. lackticka
Nej, listan innehöll ju bara tickor.
Att göra en komplett lista över allt som kan växa på björk blir jobbigt - med en massa skinn och dynsvampar som är svåra att artbestämma.
Tvåan har mjöldoft och mild smak, har urnupna skivor och är vitsporig. Inte ringmussling - den hör till ett annat släkte.
Någon som vågar försöka en gissning på tickan på första bilden? En välkänd art, men det är nog inte många som har tänkt på att den ser ut så..
Stämmer, någon form av almmussling är det, men kanske inte Hypsizygus ulmarius.
En kanadensisk mykolog, Scott Redhead, hävdar att det finns två arter, en stor och kraftig på alm (ibland på lönn och poppel), och en mindre, droppfläckig, ofta tuvad art på bl.a. poppel och björk som ska heta Hypsizygus tessulatus. Om det här är den arten/varianten eller någon annan närstående form vågar jag inte säga.
Grattis Lena!
Jag känner bara med säkerhet 4 av de Irené listat!
Har sett musslingar på björk. Det är väl björkmussling då?
Cinnobertickan har jag (som sagt i annat sammanhang) ett torkat och fint konserverat ex. av på björkpinne o allt!
Mer sällsynt kan även vinterskivlingen finnas på björk.
Har gjort ett sådant fynd på murken fallen björk, men det var å andra sidan en rejäl klase vinterskivling.
Ganska tidigt på sommarsäsongen brukar den föränderliga tofsskivlingen komma på björkstubbar som har rätt “ålder” inne!
Men ja
Brunkrös är en “gissning” som är ganska bombsäker - men starta en ny tråd “nästa gång”!
Jättefint!