Jag är absolut ingen svampexpert så om någon skulle kunna tala om för mig vad det är för lustig svamp som har tittat upp i min blomkruka så skulle jag bli mycket glad.
Svampen är gul och påminner lite om en vit bläcksvamp i formen.
Hej!
Nu har de gula svamparna börjat titta upp både här och där i mina blomkrukor.
Jag har bara haft dem vid något enstaka tillfälle förut men nu finns de i var och varannan kruka.
Kom att tänka på att jag har lagt ett tunnt lager av hushållspapper i botten på krukan när jag planterar om, undrar just om någon mer gör så som har svampen i sina krukor.
Kanske det gynnar svampen att bilda fruktkroppar när man tillför papper i botten!
Vad tror ni?
Jag har köpt jord på olika ställen
och olika fabrikat så det är inte bara från en jordpåse som mycelet kommer från.
har läst tråden och fastnade för att du hade hushållspapper i krukan..JAG skulle plantera lite frön i våras körde de i köpa miljövänliga krukor av papper…
fick små svampar tyvärr dog de inna jag kom på att fota dem men de var små små vit svarta såg ut som fjuttiga bläcksvampar…. antog att det var krukorna i papp som på något vis gjorde det… ingen aning har aldrig råkat ut för det förut och platerat från i 25 år… men inte i miljöväniga krukor;)
hej Emilie!
jag har samma problem,se länk nedan
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=80907&fnr=1&sok=&Start=0&Offset=50&6
Antagligen/Troligen “knölveckskivling, Leucocoprinus cepistipes”. Ofarlig för växten m.m.). Googla på den!