0 3326 visningar

26 svar

Goliatmusseron

Ewalill Djerf

16 aug 2005 kl. 21:54

Hur långt “västerut” i landet kan man hitta Goliatmusseron? Är det bara vid kusten?
Bor utanför Robertsfors i Västerbotten.

0

Irene A

16 aug 2005 kl. 22:21

Jag har hittat goliatmusseron i trakten av Fredrika. Lavrika hedar med gammal tallskog verkar vara det som behövs.

0

Lena M

17 aug 2005 kl. 07:38

Är det inte den som är så sällsynt och som betingar ett högt kilopris Lena

0

Ewalill D

17 aug 2005 kl. 20:46

Ja, den har varit ganska sällsynt. men den har ökat i antal på några år. Själv har jag inte hittat någon själv ännu. men man vet ju aldrig…

0

Fia

18 aug 2005 kl. 08:59

Kanske såg ni att det var ett reportage från Västerbotten om just goliat på Aktuellts 21.00-sändning för några dagar sedan. Tydligen så är exporten i full gång. Spännande!

0

Kenta

18 aug 2005 kl. 19:09

Jag hittade på en sida där man kan se fina bilder från skogar där goliaten växer. Bilderna är både från norra och mellansverige.

http://www-mykopat.slu.se/ex/Lotta/goliatbilder.htm

0

Marie

18 aug 2005 kl. 21:54

Jag har hört via en svampkonsult att det hittats goliatmusseron i Arjeplog flera gånger de senaste åren. Kan det vara längst västerut?

0

Robban

19 aug 2005 kl. 16:46

Enligt sidan med rapporter här på Svampguiden så hittas det ju goliatmusseron i Åre. Det är ju rätt långt västerut om man säger så.

0

klas jaederfeldt

19 aug 2005 kl. 23:31

den finns även i järna utanför södertälje

0

Lisa Dahlén

20 aug 2005 kl. 21:25

Hej!
Har idag hittat årets första goliatmusseron här i trakterna kring Lycksele. Och lämnat kvar den i skogen…..jag gillar inte smaken.

0

Lena Andersson

20 aug 2005 kl. 22:26

Titta under rubriken “goliatmusseron på TV” här på sidan. Då ser du att det kan vara aktuellt att plocka goliatmusseron även fast man inte gillar smaken.

100 kr/kilot är ju inte jättedåligt.

0

klas jaederfeldt

20 aug 2005 kl. 23:46

jo Lena det är ett skit-taskigt pris, med tanke på att små fruktkroppar som är dagsförska kostar ca 10.000 kronor över disk i japan, så borde ersättningen vara mera, 100 kronor kg får du ju för att plocka kantareller

0

Kalle

21 aug 2005 kl. 02:20

Har Klas besökt Japan eftersom han kan uttala sig så kategoriskt om prisnivå? Ange gärna källa så blir du trovärdig.

Enligt japanska sidor på nätet så är prisnivån inte ens en tiondel av den Klas nämner när det handlar om importerad svamp. Uppåt 500-1000 SEK per kilo verkar vara bra betalt över disk hos slutkund i Japan för importerad vara.

0

Sten i Luleå

21 aug 2005 kl. 14:26

Klas kanske också inte inser att flygtransport av svamp till Japan knappast är gratis.

Jag har också tittat lite på prisnivåer, Kalle verkar inte vara fel ute när det gäller pris för importerad svamp. Pris hos slutkund lär ju också vara nåt annat än vad exportören får. Det brukar ju alltid vara mellanhänder inblandade. Tycker det är bra att någon försöker få igång en sån här handel.

Hoppas att Klas vill ge information om var han hittat sina uppgifter.

0

Jan Sundström

29 aug 2005 kl. 09:26

Ta det lugnt… Leta runt lite gran så ser du att priserna varierar beroende på säsong och exemplar!

http://www.time.com/time/europe/tga/article/0, 13005, 901041004-701180, 00.html

Från $18 för en svamp till $500/kilo som bäst. Så Klas har fog för vad han säger. Han är ändå en av Sveriges mest rutinerade svampexperter, så jag skulle vara försiktig med att beslå honom med lögn…

0

Jan Sundström

29 aug 2005 kl. 09:29

Forumet klämmer in mellanslag i URLen , så man måste ta bort dem. Eller klicka på den här genvägen istället:
http://tinyurl.com/dbxu4

0

Jan Sundström

29 aug 2005 kl. 09:53

Mer om prissättning och hur uppköparna agerar:
http://www.fs.fed.us/r6/winema/specialprojects/matsutakecountry.shtml

Här har ni den mest detaljerade informationen om priser:
http://www.matsiman.com/insites_marketing.htm

Om ni läser noga säljer japanerna alltså 100 gr svamp för $230 i butik, dvs $2300/kilo (ca 17 000 kr). Vips har du alltså ett ännu högre kilopris än Klaes nämde. Men då måste man förstå att det handlar om toppklassiga exemplar. De sämre exemplaren betalar uppköparna bara $2-4 för. Hoppas det klargör situationen…

0

Ewalill

29 aug 2005 kl. 14:01

Tur att man exporterar Goliat! för inte är den god!

0

Kalle

29 aug 2005 kl. 14:20

Jag vill absolut inte beslå någon med lögner.

Men då jag själv studerat i Japan för några år sedan jar jag viss koll på prisnivån på svamparna där borta. Generellt kan man grovt säga att inhemsk svamp betalas med ett pris som är 10 gånger högre än någon importerad matsutake.

Näst bäst betalas svamp från grannlandet Korea. Matsutake från t.ex. Turkiet och Marocko betalas bara med cirka 500 kronor per kilo i slutledet. Detta gäller matsutake som ej är av toppkvalitet.

Jämför detta med vår vurm för svenska kräftor. Oavsett om dessa är godare eller ej jämfört med importerade kräftor så kommer de svenska alltid att betalas mer pga. rent sentimentala/känslomässiga skäl.

0

Kalle

29 aug 2005 kl. 17:47

Tillägg till Jan Sundströms inlägg.

Det som tidigare skrevs kan ge intryck av att små matsutakesvampar rutinmäsigt betals runt 10 000 SEK/kilo. Inget kan nämligen vara mer felaktigt. Jag har undersökt saken närmare via de bekanta jag har kvar i Japan. Den betalning som erhålls för matsutake betsäms av en rad faktorer, där ursprungsland får sägas vara den viktigaste tillsammans med tid på året. Det är främst under oktober månad som matsutake äts i Japan, som en speciell höstdelikatess. Andra viktiga faktorer för prisnivån är utseende, form färg och lukt.

I augusti månad ligger prisnivån för matsutake 2-3 ggr. lägre än under toppen i oktober.

Att en viss person sedan är en av Sveriges mest framstående svampexperter garanterat väl på inget sätt att den person ska vara expert även på prisnivån för en specifik svamp, när den säljs i ett land på andra sidan jordklotet.

0

Michael Krikorev

29 aug 2005 kl. 22:08

Det kan vara intressant i sammanhanget när vi talar om ursprungsländer att den matsutake som växer här hos oss är samma art som den som finns i Japan. Den som kommer från USA och Canada betingar ett lägre pris och är inte samma art. Visst är det den inhemska Japanska som är dyrbarast, men eftersom vi är en av de länder som har den “äkta” goliatmusseronen så är förutsättningarna bättre för att de betingar ett högre pris på marknaden än de närstående arterna.

http://www-mykopat.slu.se/Newwebsite/mycorrhiza/kantarellfiler/texter/dna.html

0

Eva Pettersson

30 aug 2005 kl. 11:00

Jag tycker det här med hela historien runt goliatmusseron är väldigt intressant.

Jag tycker det verkar nästan obegripligt att en svamp som är så känd i Asien varit näst intill okänd i Sverieg fram till för bara några år sedan. Hur kan det komma sig??

Det vore trevligt om någon som är lite insatt kunde tänka sig att försöka ge någon liten förklaring. Man läser ju en del om tryffelprojektet på Gotland ibland, men det är sällan som det skrivas om denna musseron. Aktuellt hade väl nämnt den i och för sig.

Så vitt jag förstått så finns ju goliatmusseronen även i Mälardalen, fast det är väl i Norrland den är vanlig. Tryfflarna som nämns växer väl främst på Gotland. Att en svamp som växer i stora elar av landet kunnar “glömmas bort” är konstigt.

Tackam för kommentarer

0

Kalle

31 aug 2005 kl. 00:56

Jag uttryckte mig tyvärr lite oklart i ett av mina tidigare inlägg. Ursäkta mig för det!

Jag har nu efter vidare kontakter med bekanta i sumons hemland en liten justering att göra. Japansk matsutake betingar ett pris som är ungefär 5-10 ggr. högre än för någon importerad matsutake.

Tilläggas kan också att kvalitetskraven är rigorösa för att en svamp ska betraktas som högsta kvalitét. Grovt skattat så kan sägas att runt 80% av den matsutake som plockas inte utgör klass 1. Prisnivån är inte alls lika hög för de lägre klasserna.

Jag tycker att det är lite tråkigt när rykten och antagande riskerar att förvandlas till “sanningar”, därför har jag via mina kontakter försökt att reda ut detta så gott jag kunnat. Jag tar gärna emot synpunkter eller andra faktabaserade uppgifter.

För den som tvivlar, eller vill ha mer upplysningar, kan jag rekommendera kontakt med svenska ambassaden i Tokyo, eller den japanska ambassaden i Stockholm.

0

Stefan Sköld

29 sep 2018 kl. 12:36

Hej. En vän till mig har hittat musseron, men vet inte om det är goliatmusseron. Det doftar nästan inget alls. Den doft han kunde svagt känna var mjöl?! Hittades på en tallherde i hälsingland. Mvh Stefan sköld

0

Stefan Sköld

29 sep 2018 kl. 12:40

Hej. En vän till mig har hittat musseron, men vet inte om det är goliatmusseron. Det doftar nästan inget alls. Den doft han kunde svagt känna var mjöl?! Hittades på en tallherde i hälsingland. Mvh Stefan sköld

1

bra svar

Inga

10 okt 2018 kl. 08:41

Detta är kragmusseron

0

Michael Krikorev

10 okt 2018 kl. 13:50

Ja, kragmusseron på senaste bilden. Skapa nya inlägg istället för att svara i gamla trådar om du har en ny fråga. Jag stänger tråden nu.

Tråden är stängd för ytterligare inlägg

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone