0 2140 visningar

18 svar

Konserveringsburkar

Brittis

10 sep 2007 kl. 12:11

Nyss hemkommen fr IKEA med nya inhandlade konserveringsburkar, 10:-/st, ok pris tycker jag. Smart silkonkant istället för gummiring!

0

Affe Nv Skåne

10 sep 2007 kl. 14:16

Samma som jag köpte för någon vecka sen. Tyvärr sluter dom inte riktigt tätt, provade att vända dom upp och ner med vatten i och det rann ut…

0

Brittis

10 sep 2007 kl. 14:42

Tror du inte att de sluter tätt, efter att du konserverat? Annars får man ju reklamera dem!

0

Affe Nv Skåne

10 sep 2007 kl. 15:11

Det har du ju rätt i.
Tänkte jag skulle ha dom till torkad svamp, har aldrig konserverat men inser att det är läge att prova. Tycker det verkar bökigt….

0

Brittis

10 sep 2007 kl. 15:21

Allt bök är värt det! Svampen blir som nya!

0

buffy

10 sep 2007 kl. 16:56

Jag provade för ngra veckor sedan att konservera kantareller efter receptet här på Svampguiden. Jag har aldrig konserverat ngt på det viset förut, men jag tyckte inte att det var bökigt. I första omgången packade jag dock inte svampbitarna tätt nog i burkarna, så i dem blev det väldigt mkt spad o lite svamp *s*

0

Buffy

Brittis

10 sep 2007 kl. 16:58

Det får jag nästan alltid! Vill inte heller pressa söndersvamparna i burken, då tar jag hellre att det är lite spad i botten!
Har du provsmakat sedan?

0

Nikke småland (moheda)

19 sep 2007 kl. 15:02

Hittade för några veckor sen ett företag i skåne som säljer alla möjliga sorters burkar!
Köpte ca 90 burkar med lock till marmelad inkl frakt för 600 kr men dom har massa andra burkar & flaskor!
http://www.flaskorburkar.se

0

Micke Brännström. Luleå

19 sep 2007 kl. 16:54

Hejja Svamplovers! :-)
Behöver man “decificera” burken på insidan med något speciellt medel eller räcker det att man diska ur dom?

0

Konserveringsburkar rengöring

Karin och Tomas Hedén

19 sep 2007 kl. 18:33

Hej Micke!

Det räcker att diska ur. Metoden att konservera genom upphettning innebär att allt innehåll steriliseras. Konserveringsmetoden http://svampguiden.com/artikel_konservering.asp kräver att man håller god renlighet - tvättade händer, välrensad svamp, rena verktyg etc.
Vid saftning och syltning däremot, då ingen upphettning sker EFTER fyllning av burkar och flaskor, är det mycket viktigt att dessa är fria från mögel och bakterier (äppelmos är särskilt känsligt). Vår metod då är att hetta upp burkar/flaskor i ugnen till c:a 200 grader i 30 minuter. Locken kokar vi i vatten c:a 20 minuter. Det är viktigt att inte kladda med fingrarna inuti burkarna eller på lockens insida efter ”steriliseringen”. Istången är ett praktiskt redskap när locken ska hanteras.

0

"JAS"

19 sep 2007 kl. 18:42

Hej alla!!! Köp inte för många sådana burkar själv köpte jag 5 st ingen håller tillräckligt tätt för konservering duger derimot för torkad svamp men det är 3 år sedan de kanske har blivigt bättre. Jag kokar alltid konserveringsringarna så var någa med sådana här burkar, koka dem först och kladda inte på silkonet för då är det kört.

0

Konserveringsburkar rengöring

Micke Brännström. Luleå

19 sep 2007 kl. 18:51

Tack för tipset! :-)

0

"JAS"

19 sep 2007 kl. 18:54

Hej igen alla!
Jag hade lite brottom när jag såg vad Brittis hade köp, tänkte varna alla men inte bara jag hade provat och misslyckats ser jag nu. Nej jag har luckats bäst med burkar av fabrikatet “Fido” made in Italy finns i de flesta butiker ÖB m.m. Efter disk själj väl, jag kör mina i diskmaskinen utan diskmedel just innan jag använder dem (de var rena innan såklart)så är de varma åxå och det är bra.

0

Franco Matli

19 sep 2007 kl. 19:11

Om konserveringsburkar läcker för avkoktsvamp är dom inte lämpliga eller för torkat svamp.
Tvättning i vatten med lite Atamon i håller mögel borta.Låt sen torka burkarna upp och ner.

0

Brittis

19 sep 2007 kl. 19:57

IKEAS burkar ska jag reklamera, den ena höll tätt men inte den andra så det blir att få tillbaka pengarna…

0

Annika, Morgongåva

20 sep 2007 kl. 15:29

Hej alla konserverande och konverserande svampälskare!
Det går väldigt bra att återanvända gamla majonnäs-, marmelad- och andra burkar som man sparar under året! Håller jättebra om man kör metoden konservera i ugn. billigt också!

0

Annila morgongåva!

Brittis

20 sep 2007 kl. 15:33

Hur konserverar man i ugnen?

Tråden är stängd för ytterligare inlägg

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone